| Wat kost een vaarbewijs? | Vaarbewijs halen, doe je zo (tip) | Wie zijn wij | Inlog

De ATIS code

Automatic transmitter identification system

Atis-code
ATIS-code

In Nederland met de drukke scheepvaart en bijbehorend marifoonverkeer is het moeilijk om de verschillende schepen uit elkaar te houden. Sinds 1996 dient elke marifoon voorzien te zijn van een ATIS-code. Na het loslaten van de spreeksleutel worden er digitaal twee piepjes uitgezonden. Dit digitale signaal bevat de roepnaam van het schip.
Deze code is verplicht in de zogenaamde Rijnoeverlanden: Nederland: Duitsland: België: Luxemburg en Zwitserland. Grote brug- en sluiscomplexen,  verkeersbegeleidingssystemen en zelfs sommige jachthavens  beschikken over een decoder en kunnen daarop aan de hand van deze ATIS-code zien wie hun opgeroepen heeft.

U mag op de binnenwateren geen marifoon gebruiken zonder deze ATIS code. Deze code kunt u ook niet uitschakelen; het her-programmeren van de ATIS code is bij de goedkopere marifoons niet mogelijk en bij de duurdere types alleen mogelijk door gespecialiseerde bedrijven.
Agentschap-Telecom verstrekt deze code, maar dan moet u wel aan twee voorwaarden voldoen. Ten eerste dient u minimaal in het bezit zijn van het Basiscertificaat marifonie en ten tweede dient u in het bezit zijn van een schip. Ook Belgen en Nederlandssprekende buitenlanders kunnen in het bezit komen van deze code, maar dan moeten ze (tijdelijk) een vaste ligplaats in Nederland hebben.
Indien u uw schip met marifoon verkoopt, dient u zich ook af te melden bij het Agentschap-Telecom. Koopt u een gebruikt schip met een marifoon aan boord, is het mogelijk de code van de vorige eigenaar te behouden.

De 10 cijfers van de ATIS code zijn herleid uit uw roepnaam. De roepnamen van Nederlandse binnenvaartschepen en jachten bestaan uit twee letters en vier cijfers. Ze beginnen altijd met een P. De serie loopt van PDxxxx tot en met PIxxxx. De cijfercode begint altijd met een 9, vervolgens de maritieme identificatiecijfers van Nederland (243 / 244 of 245). Vervolgens de tweede letter. Zo is de A dan 01 en de Z is 26.
De ATIS code voor een schip met de roepnaam PI4019 luidt dus als volgt.

9244094019  9 altijd
244 Nederland
09 de negende letter van het alfabet = de I
4019 cijfers van de roepnaam


Binnenvaart- en zeevaartmarifoon

Tegenwoordig wordt er voor de pleziervaart veelvuldig gebruik gemaakt van een combi marifoon.
Voor deze marifoon heeft u naast de ATIS-code ook een MMSI nummer nodig. Deze marifoon kunt u zowel als binnenvaart en als zeevaartmarifoon gebruiken. In het gehele BPR gebied (alle binnenwateren inclusief, IJsselmeer, Waddenzee en Oosterschelde) mag u geen zeevaartmarifoon gebruiken; daar zet u de marifoon in de binnenvaartmodus, is de ATIS actief en kunt u geen gebruik maken van DSC. Als u de marifoon in de zeevaartstand zet, is de ATIS uitgeschakeld en DSC actief. Vaart u midden op de Noordzee en u zit in nood, drukt u op de DSC knop. Vervolgens geeft u in een menu aan wat er aan de hand is. U maakt water, heeft brand aan boord et cetera. Dit signaal wordt digitaal uitgezonden, vervolgens doet u de noodoproep op kanaal 16.

Er kleven twee nadelen aan de combi marifoon. U dient namelijk naast het Basiscertificaat nog twee examens doen om in het bezit te komen van het diploma MARCOM-B. Nadeel twee, het bereik. Het bereik is maximaal 30 mijl (ongeveer 50 kilometer).
Is uw vaargebied binnenwateren, IJsselmeer, Waddenzee, Ooster-, en Westerschelde en de Noord- en Oostzee langs de kusten, ga dan voor de zogenaamde binnenvaartmarifoon.  De benaming is een tikkeltje misleidend; het heeft namelijk niets met de binnenvaart te maken.
U hebt in dat geval alleen het Basiscertificaat nodig.
Is uw vaargebied groter, ga dan voor Marcom-A. Daarmee kunt u namelijk wereldwijd zenden.

zie ook: Meer over de marifoon
  AIS (automatisch identificatiesysteem)
  Marifoon examen
  Marcom-B of SRC
  Marifoonkanalen
  Gratis mini marifoon cursus
  Spellingsalfabet

 

naar boven