Home » Binnenvaartpolitiereglement – BPR | Tips en downloaden » Radarreflector, zien en gezien worden | Het formaat telt

Radarreflector, zien en gezien worden | Het formaat telt

Op ruim water gezien worden is van levensbelang. Maak gebruik van een radarreflector. Deze reflector dient om bij slecht zicht de kans te vergroten dat uw schip, door op radar varende andere schepen, opgemerkt wordt. Het is absoluut geen garantie maar hoe hoger de reflector gemonteerd wordt des te groter is de kans dat u gezien wordt. De regel is, plaats deze zo hoog mogelijk. Minimaal 4 meter gerekend vanaf de waterlijn. Voor de zeilboot is dat geen probleem. Voor de motorboot geldt ook zo hoog mogelijk.

Op sommige wateren is het verplicht om een radarreflector te voeren

Op bepaalde wateren, denk aan de Westerschelde en het kanaal van Gent naar Terneuzen, is het verplicht om altijd een radarreflector te voeren. Dit geldt dan ook voor alle schepen, zelfs voor de kajak. (wordt op bepaalde delen van de Westerschelde gedoogd). Op de wateren uit bijlage 9 en 15 uit het BPR moet u een radarreflector voeren alleen tijdens slecht zicht.
Er bestaan twee soorten radarreflectoren, de passieve en de actieve reflectoren.

Radarreflector juist gemonteerd
Juist gemonteerd

In de pleziervaart wordt voornamelijk gebruik gemaakt van de ouderwetse passieve radarreflector. Er zijn verschillende testen hierover geschreven maar de beste is nog steeds het ouderwetse achthoekige model. Neem er wel eentje met een minimale diameter van 31 centimeter. Monteer de reflector zodanig dat deze denkbeeldig op een tafel kan staan. De zogenaamde regenvanger (catch rain) positie.

Ze zijn er in 3 maten; de meest gebruikte voor de pleziervaart is de kleinste en de middelste maat. De kleinste maat is eigenlijk zinloos, deze is op 1 mijl afstand nauwelijks meer zichtbaar zijn voor schepen die op radar varen. De middelste maat (31 cm in diameter) is op 3 mijl nog zichtbaar op radar. Het monteren van een buis- of staafreflector is nutteloos.

 

De elektronische radarreflectoren versterken de ontvangen radarsignalen van andere schepen tot wel 100 maal en worden vervolgens in dezelfde richting teruggezonden. Het nadeel van deze actieve radarreflectoren is de prijs van 600 a 800 euro. Een andere optie is, een AIS transponder

Zie ook:

Gaat u voor een cursus vaarbewijs, kijk even bij onze mogelijkheden om je vaarbewijs te halen.