| Wat kost een vaarbewijs? | Vaarbewijs halen, doe je zo (tip) | Wie zijn wij | Inlog

Eigendomsbewijs boot

Internationaal Certificaat Pleziervaartuigen (ICP)

Eigendomsbewijs boot
Eigendomsbewijs

In Nederland bestaat voor de meeste pleziervaartuigen geen registratieplicht. Als u naar het buitenland wilt reizen, moet u echter rekening houden met andere regels. In sommige landen is een eigendomsverklaring verplicht. In de meeste landen is een dergelijk document niet verplicht, maar kan de douane er wel naar vragen als ze wil vaststellen dat het schip daadwerkelijk van u is. Om mogelijke problemen te voorkomen, is het raadzaam een eigendomsbewijs aan te vragen. Doe dit voordat u naar het buitenland afreist.
Er zijn verschillende documenten die als eigendomsbewijs kunnen fungeren:

ICP

Het Internationaal Certificaat Pleziervaartuig (ICP). Het ICP is een officieus eigendomsbewijs. Toch voldoet het in de praktijk uitstekend. In vrijwel heel Europa wordt het document geaccepteerd als eigendomsbewijs van een boot. Dit geldt ook voor kano’s, roeiboten, zeilplanken en jetski's. Het ICP bevat de gegevens van de eigenaar en een beschrijving van het vaartuig. Het document is in het Nederlands, Engels en Frans opgesteld. Het ICP is geldig op alle Europese binnen- en kustwateren. Aanvragen kan bij de Watersportbond. Verwerking van uw aanvraag duurt maximaal drie weken.

Naar boven

Binnenschepenregister

Een tweede optie is het opnemen van uw schip in het schepenregister van het Kadaster. Dit brengt hoge kosten met zich mee. Daarmee verwordt uw boot tot 'registergoed'. Dat geldt als de zwaarste eigendomsregistratie die in Nederland mogelijk is. Deze registratie kan immers alleen veranderd worden door een notaris of een beëdigd scheepsmakelaar. Bij het register hoort een brandmerk en een certificaat. Met dit document kunt u in de Europese binnenwateren aantonen dat het schip uw eigendom is. Een ICP is dan niet nodig. Nadeel van dit document is dat het enkel in het Nederlands is opgesteld. Daardoor is het in vergelijking met het ICP door buitenlandse autoriteiten moeilijk te herkennen. Tevens is het brandmerken een goede methode om een schip te beschermen tegen diefstal. Meer over beveiliging, en het voorkomen dat uw boot gestolen wordt.

Naar boven

Zeebrief

Er zijn landen, veelal buiten Europa, die geen ICP accepteren. Een zeebrief is dan het beste alternatief. Dit document is wereldwijd geldig en geaccepteerd. De zeebrief ontvangt u als u uw schip inschrijft in het zeeschepenregister van het Kadaster. Als u een zeebrief bezit, hoeft u geen ICP te hebben.

zie ook: Internationaal vaarbewijs (ICC)
  Kadaster
  Vaarbewijs boek
  Motorboot of zeilboot
  Boot huren

 

Naar boven