Home » Tweedehands boot en CE markering, waar moet u op letten

Tweedehands boot en CE markering, waar moet u op letten

Tweedehands boot, de CE markering

CE-markering, het bouwersplaatje. Bij de aanschaf van een tweedehands  boot doet u er verstandig aan even na te gaan of het vaartuig voorzien is van bouwersplaatje. Daarop is de CE-markering aangebracht. Dit plaatje moet zichtbaar zijn vanaf de stuurstand.

Bouwersplaatje met CE-markering

Treft u het plaatje aan, dan bent u ervan verzekerd dat het schip voldoet aan de Europese eisen van de Wet pleziervaartuigen. Alle motor- en zeilboten tussen de 2,5 meter en de 24 meter, die zijn gebouwd na juni 1998, vallen onder deze wetgeving. Dit geldt niet voor zelfgebouwde boten. Koopt u een tweedehands vaartuig,
dat niet voorzien is van zo´n bouwersplaatje, dan is deze waarschijnlijk van voor juni 1998, of betreft het een zelfgebouwd schip. Het bouwersplaatje verstrekt u ook gegevens over het schip. Zo is het maximale aantal passagiers aangegeven, en is de categorie waarvoor de boot geschikt is, vermeld.

Is uw tweedehands boot ook zeewaardig?

Er zijn vier categorieën, aangeduid met de letters a tot en met d. Hieronder staat aangegeven wat ze betekenen.

ADe categorie ‘oceaan’. Geschikt voor windkracht 8 en hoger, en golven hoger dan vier meter.
BDe categorie ‘offshore’. Geschikt tot windkracht 8 en golven tot vier meter.
CDe categorie ‘binnenwateren’. Geschikt tot windkracht 6 en golven tot twee meter.
DDe categorie ‘beschutte binnenwateren’. Geschikt tot windkracht 4 en golven van dertig centimeter.

Houdt u er wel rekening mee dat niet alleen de boot, maar ook de bemanning bestand moet zijn tegen de hierboven beschreven weersomstandigheden. Varen boven windkracht 5 is over het algemeen niet aan te raden.
Behalve een CE-markering behoort ook het Craft identificatienummer (CIN) aan stuurboordzijde van de spiegel van het vaartuig te zijn aangebracht. De verkoper mag u niet een nieuw schip verkopen zonder het bouwersplaatje en het identificatienummer. Gebeurt dat toch, dan is er sprake van een overtreding.

Bedenk ook dat een schip zonder CE-markering moeilijker verkoopt, mocht u het vaartuig na verloop van tijd weer van de hand willen doen.

Gaat u op zee varen en u heeft geen vaarbewijs nodig? Zorg er wel voor dat u voor uw eigen veiligheid minimaal een marifoon aan boord heb.