Home » Bootverzekering in orde, geen uitbetaling

Bootverzekering in orde, geen uitbetaling

Boot verzekeren, GPS Tracker en een veiligheidsslot geplaatst. Een mailschrijver wil andere mensen waarschuwen via onze site. Hij had namelijk een cruciale fout gemaakt. Zijn boot is recent gestolen en de verzekering betaalt niet uit. De persoon in kwestie had namelijk gebruik gemaakt van een ketting met een gehard slot in plaats van gecertificeerd slot. Ook was hij in het bezit van een satelliet volg systeem. Nu is zijn boot gestolen en de positie van de boot onvindbaar ondanks een Heavy Duty Magneet GPS Tracker. Het kastje was goed verstopt in zijn boot. En het bereik was prima. Nu is het GPS signaal van het apparaat verdwenen en de boot is spoorloos.

Antwoord van Vaarschool Albatros

Diefstal van boten komt steeds vaker voor. In 2019 zijn ruim 1.400 vaartuigen en 2.700 buitenboordmotoren ontvreemd. De toename is eigenlijk niet zo verwonderlijk, omdat de politie niet de capaciteit in huis heeft om veel aandacht te schenken aan diefstal.
En omdat een diefstal vaak uitmondt in een verzekeringskwestie geeft de sterke arm er ook maar weinig prioriteit aan. Blijf dus waakzaam. Vooral de lichtere buitenboordmotoren tot en met 10 pk zijn erg in trek. Uiteraard zijn er verschillende  platformen en registers om je gestolen boot te melden maar of je die ooit weer terug vindt is de vraag. We gaan een aantal diefstal preventie tips toelichten.

Boot verzekeren

Bootverzekering; absoluut doen. Voor een “gewone” aansprakelijkheidsverzekering voor de boot betaal je immers maar een paar tientjes per maand. Je kunt (meestal) geen beroep doen op je eigen aansprakelijkheidsverzekering. Op deze manier ben je verzekerd bij schade die je aan iemand anders toebrengt. Wil je de boot allrisk verzekeren betaal je uiteraard iets meer.

Verzekering boot. Afbeelding springplank piratenschip.
Verzekering boot | lees de kleine lettertjes

Vooral bij de bootverzekering, let op de kleine lettertjes. En dat zijn er nogal wat. De boot verzekering heeft heel veel gelijkenissen met een autoverzekering maar er zijn toch een aantal belangrijke verschillen. Denk aan het vaargebied. De auto is standaard verzekerd in de meeste Europese landen. Maar de verzekeraar van je boot kijkt naar je vaargebied. Varen op een groot water is voor de verzekeraars immers een hoger risico. Bij de wat duurdere auto’s stelt de verzekeraar ook extra eisen aan diefstalpreventie. Bij de boot is dat ook zo. Je moet namelijk kunnen aantonen dat je de boot deugdelijk hebt vastgemaakt en beveiligd op een vastgestelde manier. We sommen een aantal verzekeringstechnische aandachtspunten voor je op.

  • Vaargebied – Besluit je ook om (in de toekomst) een tocht te maken door het land, ben je dan ook verzekerd als je de Waddenzee of het IJsselmeer op gaat? Een bootverzekering biedt niet standaard dekking in alle vaargebieden.
  • Uitlenen of zakelijk gebruik – Ben je van plan om passagiers mee te nemen of ga je de boot ook zakelijk gebruiken? Dat wordt meestal niet gedekt door een standaard verzekering.
  • Vaarbewijs – Heb je een vaarbewijs nodig voor je boot en er zit niemand aan boord met een geldig vaarbewijs dan dekt de verzekering de schade niet.
  • Boot achterlaten – Mag je de boot ergens onbeheerd achterlaten? Meestal is je boot niet verzekerd indien je de boot in Amsterdam, Utrecht of Den Haag onbeheerd achterlaat indien je een vaste ligplaats elders hebt.
  • Gasinstallatie – De gasinstallatie en vonkvrije afzuigventilator (boot met ingebouwde benzine motor) aan boord moeten aan bepaalde veiligheidseisen voldoen.
  • Hoeveel keert de verzekering uit – Meestal krijg je binnen 3 jaar na aanschaf 100% vergoed mits de boot niet ouder is dan 8 jaar. Bij een buitenboordmotor wordt er jaarlijks een percentage in mindering gebracht.
  • Wat stelt de verzekering aan eisen betreffend diefstal – Meestal moet je boot voorzien van speciaal CCV/SCM goedgekeurd slot en bijbehorende kabel en/of ketting.

Boot beveiligen tegen diefstal 

Vraag de verzekeraar aan welke eisen het slot of sloten moeten voldoen. Meestal zal het gaan om een VbV of een CCV gecertificeerd slot. Deze keurmerken publiceren geen lijsten met goedgekeurde sloten. Maar meestal wordt er verwezen naar een slot dat door de stichting ART is goedgekeurd. Dat kan dan bijvoorbeeld een AXA, ABUS of SXP (om er maar een paar te noemen) sloten zijn.

Vraag ook aan de verzekeringsagent of leverancier van uw boot aan welke eisen (hoeveel sterren) het slot moet voldoen. Hoe meer sterren, hoe betere beveiliging het slot biedt. Het slot wordt altijd geleverd met minimaal twee sleutels. Deze sleutels moet je bij diefstal van de boot inleveren bij de verzekeraar. Laat je sleutels bijmaken moet je dat melden aan de verzekeraar. Op de sleutels staan het ingegraveerde sleutelnummer. Staat er bij het sleutelnummer een vermelding “c” (copy) of een “d” (duplicate) dan gaat het om een bijgemaakte sleutel. Nadat er diefstal heeft plaatsgevonden moet je alle bijbehorende sleutels inleveren. Is de boot ontvreemd en je voldoet niet aan de eisen, dan betaalt de verzekering niet uit.

GPS tracker boot / vaartuigvolgsysteem

GPS-Tracker voor op een boot

Vraag ook aan de verzekeraar of je vaartuig voorzien moet zijn van een vaartuigvolgsysteem. Ook voor deze systemen bestaan er keurmerken.

Een GPS tracker op de boot werkt prima. Je kunt op je smartphone namelijk direct je boot lokaliseren. Je kunt op deze manier direct de locatie bepalen waar je boot zich bevindt. Staar je echter niet blind op een GPS Tracker. Er zijn namelijk ook Finders om uitgezonden GPS signalen op te sporen. Op deze manier kunnen kwaadwillenden direct constateren of je boot voorzien is van deze locatie bepaler en deze uit je boot verwijderen. Aangezien jouw GPS signaal niet meer gedetecteerd kan worden is waarschijnlijk de tracker verwijderd uit je boot. Er zijn verschillende Track & Trace systemen in de handel. Ook die een alarm geven indien het GPS signaal verstoord of onderbroken is. Maar ja, ga jij om 02:00 uur je bed uit om te controleren of je boot er nog ligt? Het zal wel vals alarm zijn!

Onze conclusie: Vaartuigvolgsysteem op de boot plaatsen? Absoluut doen. Is een must. Een gestolen boot op deze manier terugvinden is kinderspel. Staar je er echter niet blind op.

Registreren boot / teboekstelling schip / zeebrief / ICP / vlaggenbrief

Zodra je boot sneller kan varen dan 20 km/uur moet je de boot registreren bij het RDW als zijnde snelle motorboot. Het bijbehorende Y nummer moet je ook aan laten brengen (of zelf doen) op je boot.

Dit artikel gaat niet over registreren RDW. We hebben het over het registreren bij het kadaster – zeebrief

Officieel document dat je kan aantonen dat het schip jouw eigendom is. Vlaggen- of zeebrief.

Je kunt je schip laten voorzien van een uniek identificatienummer of zogenaamd brandmerk. Dit identificatienummer wordt op een plaats aangebracht waar deze niet (of zeer moeilijk) te verwijderen is. Op deze manier kan je een teboekstelling van je schip doen bij het kadaster. De kosten bedragen daarvan ongeveer 500 euro.

Bij de teboekstelling worden je eigendommen geregistreerd in de openbare gegevens. Op deze manier kan je ook een hypotheek voor je boot aanvragen. Als pleziervaarder kan je kiezen voor een binnenvaartregistratie maar ook voor een zeeregistratie. Kies je voor zeeregistratie dan kan je een zeebrief (vlaggenbrief) aanvragen. Dat moet je zien als een soort paspoort van het schip. Met deze zeebrief kan je wereldwijd aantonen dat het om jouw schip gaat.

Een alternatief voor de zeebrief is het ICP (Internationaal Certificaat voor Pleziervaartuigen). Het ICP certificaat kon je voorheen makkelijk aanvragen. Tegenwoordig moet de aanvrager van een ICP aan een aantal voorwaarden voldoen. Een ICP wordt ook in veel Europese landen niet meer officieel erkend.

Onzichtbaar beveiligen van je boot

Niet alleen zichtbaar je boot beveiligen. Onzichtbare beveiliging is een manier dat je altijd kunt aantonen dat het om jouw boot gaat en bewijzen dat de gestolen boot jouw eigendom is.

  • Mirodots – Dit zijn minuscule (met het blote oog) onzichtbare chips die vermengd in blanke lak meestal in de machinekamer worden aangebracht. Op al deze dots (chips) staan jouw gegevens. Deze dots hebben een gegarandeerde levensduur tot minimaal 20 jaar. Deze laat je aanbrengen door het kadaster nadat het schip teboekgesteld is.
  • Postcode – breng op een goed verborgen plek je postcode aan. Op deze manier kan je altijd aantonen dat het om jouw bezit gaat.
  • Maak foto’s van je boot – Je schip is voorzien van een bouwersplaatje voorzien van een HIN of SIN nummer. Leg niet alleen deze vast op foto, maak ook foto’s van je bevestigde sloten.

Ingezonden brieven

Dit heeft misschien ook je aandacht

Groepje mensen willen klassikaal hun vaarbewijs halen

Hoe kan ik het beste mijn vaarbewijs halen? Wanneer heb ik die nodig, wat zijn de kosten en mogelijkheden?

Diverse voorbeelden van GPS weergaven op de boot.

GPS op de boot hoe werkt dat? Theorie en praktijk. Inclusief video-uitleg over de examenvraag over dit onderwerp tijdens het vaarbewijs examen bij het CBR.

Registratiebewijs snelle motorboot afgegeven door het RDW

Registratiebewijs voor een snelle motorboot. Dat is verplicht zodra je boot sneller kan varen dan 20/km uur. Het bijbehorende kenmerk (Y- nummer) moet je op de boot aanbrengen.

Varen in Europa. Ben je van plan om je boot mee te nemen of een boot te huren in het buitenland? Wij geven je een aantal tps.

Buitenlandse vaarbewijzen. Met een buitenlands vaarbewijs mag je niet zomaar in Nederland varen.