Home » Marifoon aan boord, veiligheidsmiddel bij uitstek » Marifonie welk certificaat? Marcom-B of Basiscertificaat

Marifonie welk certificaat? Marcom-B of Basiscertificaat

Marifonie welk certificaat? Marcom-B of basiscertificaat (VHF certificate)

Marifonie welk certificaat? Marcom A (General Operator’s Certificate), Marcom B (Restricted Operator’s Certificate) of basiscertificaat (VHF certificate). Voor welk certificaat gaan we! We beginnen met het basiscertificaat. Daarmee mag u de marifoon aan boord bedienen zowel de vaste marifoon als de handheld marifoon. Zelfs indien u besluit om AIS – Het Automatische identificatie Systeem. aan te schaffen heeft u voldoende aan het basiscertificaat

VHF certificate

VHF certificate is het basiscertificaat. Sommige buitenlandse verhuurbedrijven vragen om dit VHF certificate. Dat staat gelijk aan het Nederlandse basiscertificaat voor de marifonie.

Gaan we een stapje verder dan kunt u gaan voor Marcom-B.

Daarmee kunt u een Epirb aanschaffen – Het laatste redmiddel voor aan boord. Veiligheid bovenal, zodra uw boot zinkt komt de Epirb los of u activeert de Epirb handmatig. Deze zendt dan automatisch een noodbericht uit. U kunt een marifoon aanschaffen met DSC; daarmee zendt u eerst digitaal een noodbericht uit, vervolgens doet u de noodoproep op kanaal 16. Het nadeel is het bereik van maximaal 20 a 30 mijl, zelfs met DSC is het bereik niet veel verder.
Het basiscertificaat bestaat uit één theorie-examen. Marcom-B (Restricted Operator’s Certificate) bestaat uit twee theorie-examens en één praktijk examen. Niet schrikken, deze examens doen we na elkaar in één dagdeel.

Marifonie welk certificaat heb ik nodig om de Noordzee over te steken?

Het maakt niet uit of u kiest voor het basiscertificaat of voor Marcom-B. U mag alleen een VHF marifoon aanschaffen met een beperkt bereik. Vergist u zich niet 30 mijl is ongeveer 40 à 50 kilometer, een behoorlijke afstand. Zelfs indien u naar Engeland vaart kunt u goed uit de voeten met het basiscertificaat.

De Noordzee is één van de drukste vaargebieden van de hele wereld. Er is altijd wel een schipper die uw noodbericht hoort en doorseint (dat is hij zelfs verplicht). Stel, u zit in nood en activeert  de EPIRB  omdat u geen contact hebt met andere schepen of de kustwacht. U kunt deze noodoproep niet meer ongedaan maken, met alle gevolgen van dien.
Als u het examen Marcom-B wilt afleggen doet u drie examens. Eerst het basiscerificaat vervolgens de module GMDSS-B en als toetje de operationele vaardigheden.

Nog geen certificaat en je gaat ervoor? Kies dan direct voor  Marcom-B dan hoef je namelijk niet eerst apart het losse examen basiscertificaat te doen. Scheelt je weer in de kosten.

Marcom-A

Als u besluit u om het ruime sop te kiezen en verder uit de kust te varen, heeft u niet zoveel meer aan de VHF marifoon. Hiervoor kunt u het beste beschikken over zendapparatuur met een veel groter bereik zoals een HF/MF (SSB) radio. Daarmee kunt u wereldwijd communiceren en eventueel alarmeren zodra u zich in een noodsituatie bevindt. Het nadeel van een dergelijke marifoon is, het prijskaartje. Dergelijke marifoons kosten al gauw enkele duizenden euro’s.

Om deze HF/MF marifoon te mogen bedienen moet u in het bezit zijn van het Marcom-A certificaat. Tegenwoord kiezen steeds meer schippers om het Marcom-B certificaat te halen in combinatie met een satelliettelefoon met bijvoorbeeld een Inmarsat of Iridium abonnement. Zie ook: Marcom A of B?

Marifonie welk certificaat? Begin met het basiscertificaat. Wist u dat u bij ons wekelijks het examen voor het basiscertificaat marifone kan afleggen. Zie: marifoon examen

Dit heeft misschien ook je aandacht:
Marcom-A
Marcom-B – wekelijks examen
Inmarsat
Iridium telefoon
Epirb
Sart
Navtex
DSC
MMSI