Home » Marifoonexamen, bijna dagelijks » SART voor het opsporen van schipbreukelingen

SART voor het opsporen van schipbreukelingen

SART (Search and Rescue Transponder). Een SART is een SAR locating Device om het opsporen van schipbreukelingen te vergemakkelijken. Pas in het laatste geval verlaat je het schip. Een schip is namelijk veel beter op te sporen op open zee.

SART Wanneer je besluit het schip te verlaten neem je dit reddingsmiddel mee in het reddingsvlot en activeer je deze handmatig.

Om gebruik te mogen maken van deze transponder moet je minimaal in het bezit zijn van het basiscertificaat marifonie.

Een SART is een transponder die Homing Signals uitzenden op 121.5 MHz zodra deze signalen door een bepaalde radar wordt geactiveerd begint deze te piepen en/of te knipperen.

Zodra de SART wordt aangestraald door een RADAR van een reddingboot , of -vliegtuig wordt deze geactiveerd gaat er een lampje branden en geeft deze een akoestisch signaal. Hoe hoger deze geplaatst is des te verder is het bereik.

Zodra de SART begint te piepen of te knipperen doe je op kanaal 16 de noodoproep met de waterdichte GMDSS portofoon.

Wat ziet de schipper op zijn RADAR.
De geactiveerde SART kan opgemerkt worden met radars werkend in de 9 Gigahertz frequentieband. Een zogenaamde 3 cm radar. (dat heeft met de golflengte van het uitgezonden radarsignaal te maken).

SAR-eenheden gebruiken een radiorichtingzoeker op de uitgezonden homing signals te kunnen uitpeilen. (Een zogenaamde ‘homing-device’)

Elke SART dient minimaal éénmaal per maand getest te worden. Dat mag zowel op zee als in de haven gebeuren. Het is belangrijk de tijdsduur van het testen zo kort mogelijk te houden omdat het signaal van de SART door andere schepen als noodsignaal geïnterpreteerd kan worden.

Bij het testen geeft de SART zelf een audio- en/of visueel signaal.

Meer over SART zie: examentrainingen marifonie

Dit heeft misschien ook je aandacht:

Marifonie – Uitleg en betekenis
Marcom-A
Marcom-B wekelijks examen
Inmarsat
Iridium telefoon
Epirb
Sart
DSC
MMSI