Accu aan boord | nieuwe examenstof vaarbewijs

Accu aan boordDe accu aan boord van uw schip is geen speciale boot accu, een speciale boot accu bestaat namelijk niet.
Meestal vindt u aan boord twee accu’s, één voor de verlichting, koelkast en tv. De andere is een startaccu. Het grote voordeel hiervan is dat als de accu van de verlichting leeg is u altijd de boot nog kunt starten. Zodra de motor loopt worden beiden accu´s weer opgeladen. Er bestaan verschillende soorten accu’s, speciale boot accu’s bestaan niet. Voor het starten wordt dezelfde accu gebruikt die ook in de auto zit, deze kunnen in korte tijd veel stroom leveren. Voor de verlichting wordt meestal een semi-tractie accu gebruikt. Luxe vraagt om stroom, dus grotere accu’s. Het voordeel van deze semi-tractie accu’s is, dat deze dieper ontladen kunnen worden. Tot maximaal zo’n 50%.
Een batterij van 140Ah kan dus maximaal  70 Ampère afgeven.

Accu aan boord, controleer deze regelmatig

Controleer maandelijks het vloeistofniveau in de accu, eventueel bijvullen met gedestilleerd water. De dynamo laadt de batterijen op. Deze dynamo wordt aangedreven door de V-snaar. Het kan voorkomen dat door een te slappe V-snaar de dynamo niet of onvoldoende stroom levert zodat de accu’s niet opgeladen worden. Het metertje dat de laadspanning aangeeft, geeft meestal een waarde aan van 13 a 14 volt. Vaak is er een laadcontrolelampje dat gaat branden als de dynamo niet of onvoldoende laadt.

De accu is altijd 12 volt

De accu aan boord is altijd 12 volt. Zes cellen van 2 volt per cel. Heeft een + pool en een – pool. Het maakt niet uit of de batterij bijna leeg of vol is. De spanning is nog steeds 12 volt. De stroomsterkte wordt aangeduid in Ampère. Hoe meer stroom de accu levert, hoe dikker de stroomkabels moeten zijn. Koppelt u twee accu’s aan elkaar, krijgt u, afhankelijk van de koppeling, 12 volt met een hogere Ampère (dikkere stroomkabels nodig) of 24 volt met het zelfde aantal Ampère. (hier kunt u toe met dunnere stroomkabels)

Geen examenstof: Met de formule P=U x I (Watt = volt x Ampère) kunt u zelf uitrekenen, wat uw stroomverbruik is. Stel uw gebruiksapparaten koelkast, t.v., paar lampen et cetera gebruiken totaal 300 Watt. Dit vraagt bij 12 volt 25 Ampère per uur (W=v x A). Neem de semi-tractie accu in ons voorbeeld van 140 Ah die maximaal 70 Ampère kan afgeven. Dan is de accu na ruim twee en een half uur leeg.

De startmotor vraag over een hele korte periode veel stroom, minimaal 100 Ampère. Dat is ook de reden dat de stroomkabels van de startmotor zo dik zijn.

Indien u een gebruiksapparaat aan boord heeft die zowel op 12 volt (boordstroom) als op 220 volt (walstroom) werkt, gebruikt u dikke draden voor het 12 volt systeem en dunne draden voor het 220 volt systeem.

Nieuwsgierig geworden? Wat dacht u van een cursus vaarbewijs halen!