RADAR aan boord | Jachtradar voor de pleziervaarder

Wat allereerst leuk is om te weten over het woord ‘radar’, is de betekenis. Radar staat namelijk voor ‘Radio Detection And Ranging’ en dat betekent ‘radio-opsporing en plaatsbepaling’. Weet je meteen waar het ongeveer over gaat.

Werking Radar

Hoe werkt de radar? Het komt er kortweg op neer dat de ronddraaiende radarscanner pulsen uitzendt. Op het moment dat ze door een object – een schip, een boei, of iets anders – worden teruggekaatst en door de radarontvanger worden gesignaleerd (ook wel receiver genoemd), worden de pulsen omgezet in lichtpunten (de echo) op een beeldscherm. De antennepositie (dat is het schip) is op dit scherm het middelpunt. Daarom wordt de bundel als een ronddraaiende streep geprojecteerd. Je zou dit kunnen vergelijken met een ronddraaiend zoeklicht. Elke keer als de streep hetzelfde punt passeert, wordt de betreffende echo vernieuwd. Zodoende kun je de richting en de snelheid van een bewegend voorwerp bepalen.

Behalve de informatie op je radarscherm zijn er nog veel meer gegevens te achterhalen. Je verkrijgt ze bijvoorbeeld doordat de radar is gekoppeld aan het GPS, AIS, een stuurautomaat of aan elektronische kompassen.

Radarinstallaties kun je voor verschillende doeleinden gebruiken. Zo heb je installaties voor de zeevaart, de Rijn- en binnenvaart en de pleziervaart.

Radar voor de pleziervaarders

RadarOm een typegoedkeuring te krijgen moeten radars aan bepaalde eisen voldoen. Wil je deze op het binnenwater gebruiken? Alleen dure en professionele apparatuur, die ook voorwerpen op korte afstand reflecteert, is geschikt. Voor gebruik in de pleziervaart is er ook goedkopere apparatuur voorhanden, maar deze is zo grofmazig dat hij alleen op zee en ruim water zoals het IJsselmeer en de Oosterschelde ingezet mag worden. De resolutie is simpelweg te laag om er verantwoord mee te navigeren op de binnenwateren. Je mag deze radars dan ook niet gebruiken op binnenwateren, zelfs niet bij goed zicht.

Regelgeving rondom de radar is redelijk complex. Het is slim om eerst je vaargebied te bepalen om op basis daarvan te kijken of het nodig is een radar aan te schaffen. Mocht je er een aanschaffen, laat je dan altijd zeer goed voorlichten. Het is immers zonde als je een verkeerde keuze maakt. Ook erg belangrijk is het om goed met het apparaat om te leren gaan. Het apparaat is namelijk levensgevaarlijk voor onervaren gebruikers. Er zijn in Nederland tal van opleidingen Radarwaarneming ruime wateren.

Radarpatent

Je moet in het bezit zijn van een rijnpatent of vaarbewijs, om te mogen varen op radar. Om te mogen varen op ruime wateren, moet je schip uitgerust zijn met een bochtaanwijzer en/of een goed kompas.

 

Als je niet beroepsmatig op het water actief bent, kun je dus ook in het bezit komen van een radarpatent. Mits je schip voorzien is van een radar die geschikt is voor het betreffende vaarwater en het een goedgekeurd type betreft, mag je op radar varen. Er moet wel een tweede persoon aan boord zijn. Deze moet bij de navigatie worden betrokken tenzij er een éénmansstuurstelling aanwezig is. Dit is op een jacht overigens vrijwel nooit het geval.

Indien u een radar aan boord hebt van een pleziervaartuig, is het strikt genomen niet verplicht om in het bezit te zijn van een radarpatent. Wanneer u echter uitsluitend op de radar vaart tijdens een vaartocht, moet u in het bezit zijn van het betreffende patent.

Indien uw schip is voorzien van een radar-installatie, moet u in het bezit zijn van een marifoon certificaat.
Ga voor onze marifooncursus inclusief examen op dezelfde dag.