Vaarbewijs 1 oefenen – de betonning, het laterale stelsel. De linkeroever en rechteroever. Tijdens het examen vaarbewijs deel 1 krijgt u te maken met het SIGNI betonnings-systeem. Dat zijn die rode en groene drijvende tonnen die u onderweg tegenkomt. Aan de linkeroever liggen de groene tonnen en aan de rechteroever de rode. Maar nu gaat het erom wat is de linker- en wat is de rechteroever. Vaart u ergens in een kanaal en u kijkt naar links, kan dat zomaar de rechteroever zijn!
We rekenen van boven naar beneden
Er wordt namelijk gerekend “van boven naar beneden” bekijk even de instructiefilm een aantal keren en het wordt u gelijk duidelijk. De tonnen kunnen verschillende vormen hebben. Langwerpig, breed, smal. Er kan zelfs een speciale jachtbetonning gebruikt worden. De hoofdbetonning is dan speciaal voor de beroepsvaart en voor de pleziervaarder worden dan groen/wit en rood/wit gestreepte tonnen gebruikt.
Tijdens de cursus vaarbewijs 1 krijgt u nog met meerdere tonnen te maken. Namelijk de scheidingstonnen hoofd- en nevenvaarwater en de wrak betonning. Deze tonnen worden gebruikt om wrakken en ondieptes, zandplaten, et cetera te markeren. Deze tonnen geven aan waar – ten opzichte van het gevaar – bevaarbaar water is . De kleuren van deze tonnen zijn altijd geel en zwart. Afhankelijk van de combinatie van de kleuren –zwart/geel- geel/zwart – geel/zwart/geel – zwart/geel/zwart/ kunt u bepalen waar u veilig kunt varen. Zowel voor vaarbewijs deel 1 als voor deel 2 moet u kennis hebben van de cardinale betonning.
Tijdens de cursus gaan we deze verschillende tonnen behandelen.
Voor vaarbewijs 1 oefenen zie ook:
- Ankeren
- Bakboord en stuurboord
- Betonning het SIGNI systeem
- Boegschroef en hekschroef
- Hogerwal en lagerwal
- Loef en Lij
- Springen en trossen
- Vaarregels
- Verlichting boot, de navigatie verlichting
- Werking van het roer
Dit heeft misschien ook je aandacht?
Vaarbewijs halen kan op verschillende manieren. Alle mogelijkheden en kosten op een rij. Ook voor zelfstudie.
Het vaarbewijs examen doe je altijd bij het CBR. Bekijk even de video voor extra uitleg.