Hogerwal en lagerwal zijn begrippen die je goed in de gaten moet houden. Niet alleen tijdens het examen klein vaarbewijs 1 , maar ook in de praktijk krijgt u hiermee te maken. Met name lagerwal, dat is namelijk de kant waar de wind naartoe waait. Lagerwal is ook de gevaarlijke kant. Afmeren aan lagerwal is ook geen enkel probleem, je zet de motor stil en je komt vanzelf aan lagerwal. Daar komt dan ook het spreekwoord vandaan: Aan lagerwal raken.
Hogerwal en lagerwal heeft niets met de waterstand te maken
Aan de lagerwal zal waarschijnlijk de waterstand hoger zijn dan aan hogerwal. Besluit u met uw schip voor anker te gaan, doe dat niet aan lagerwal. Graaft het anker namelijk niet goed in de grond, dan bestaat de kans dat het anker gaat “krabben”, zodat u ongemerkt steeds dichter aan lagerwal kunt raken.
Bekijk een aantal keren de instructiefilm en u vergeet het nooit meer.
Nederlands | Hogerwal / Lagerwal |
Engels | Windward shore / lee shore |
Duits | Luvküste / leeküste |
Frans | Côte au vent / Côte sous le vent |
Spaans | Costa de barlovento / costa de sotavento |
Italiaans | Costa sopravento / costa sottovento |
Portugees | Terre a barlavento / terre a sotavento |
De buitenlandse termen zijn geen examenstof |
Gaat u voor het vaarbewijs examen deel 2 zie: Tips examen vaarbewijs 2
- Ankeren
- Bakboord en stuurboord
- Betonning het SIGNI systeem
- Boegschroef en hekschroef
- Hogerwal en lagerwal
- Loef en Lij
- Springen en trossen
- Vaarregels
- Verlichting boot, de navigatie verlichting
- Werking van het roer
Gaan we voor een cursus vaarbewijs. Wij hebben verschillende opties voor u. Maar wat dacht u van onze vaarbewijs thuiscursus.