Marifoon cursus | Om je kennis op peil te houden

Marifoon cursusDeze gratis marifoon cursus is speciaal voor de mensen die al een tijdje geleden het marifooncertificaat hebben behaald en het gebruik van de marifoon weer een beetje willen opfrissen. Deze mini cursus bestaat uit twee onderdelen: Communicatie via de marifoon en de marifoonkanalen.

Even opfrissen. Indien je een marifoon aan boord hebt moet je in het bezit zijn van je marifoon certificaat en je moet het Handboek marifonie aan boord hebben. Deze kunt u hier gratis downloaden.

Noot. Deze online cursus is bij lange na niet voldoende om uw marifoonexamen te behalen. Kijk hier voor marifooncursussen met aansluitend het examen op dezelfde dag.

Meldt u op de juiste manier

Beschikt uw boot over een marifoon, maak er dan ook daadwerkelijk gebruik van. Let er wel goed op dat u zich op de juiste manier bij een verkeerspost of verkeersbegeleidingssysteem meldt. Misschien hebt u weleens gehoord
dat veel binnenvaartschippers en verkeersposten klagen over het feit dat pleziervaarders gebruik maken van hun marifoon. Dat is buitengewoon onjuist. Als u zich maar aan de spelregels houdt, zijn de schippers en posten dikke maatjes met u.

Marifoon cursus

Stel, u nadert verkeerspost Wijk bij Duurstede. Aanmelden doet u als volgt: ‘Verkeerspost Wijk bij Duurstede: hier het kleine zeiljacht met de naam Albatros. Ik kom uit de sluis Wijk en wil graag oversteken richting Tiel.’
Weet u wat het fijne hiervan is? Iedereen weet wie u bent en wat uw bedoelingen zijn. De verkeerspost houdt een oogje in het zeil en helpt u bij een veilige oversteek.
En zo werkt ‘t ook bij het verkeersgeleidingssysteem, Vessel Traffic Service (VTS). U bent als pleziervaarder niet verplicht zich aan te melden, maar we bevelen het evenwel van harte aan. Wel geldt ook nu weer: doe het op de juiste manier.
Wie, waar en wat.
Wie bent u;
Waar bevindt u zich;
Wat zijn uw bedoelingen;
Vertel wie u bent, waar u zich bevindt en vandaan komt, en wat uw bedoelingen zijn.

Melden bij de sluis is niet verplicht

Aanmelden bij een sluis is evenmin verplicht, maar toch aanbevolen. Wanneer u dat doet, is het handig de marifoon in de gaten te houden; de sluismeester of brugwachter kan u namelijk oproepen. Van u wordt verwacht dat u hierop reageert. Verstaat u de beste man of vrouw niet? Schroom vooral niet en vraag beleefd of hij of zij de
boodschap wil herhalen.

Terminologie

‘t Is goed mogelijk dat er bepaalde termen vallen waar u nog nooit van z’n leven van hebt gehoord. We lichten er daarom een aantal termen voor u uit:
Oplopen inhalen.
Blauw varen dan wordt er gebruik gemaakt van het blauwe bord. Zie ook de animatie varen op de rivieren.
Opdraaien en kop voor nemen keren, afhankelijk van de stroomrichting, staat er geen stroom dan praten binnenvaartschippers over opdraaien.
Schutten dat doen we in de sluis, omhoog of naar beneden. Opschutten of afschutten.
Dalvaart, afvaart bergafwaarts we varen met de stroom mee / te daal.
Bergvaart, opvaart bergopwaarts we varen tegenstroom / te berg.
Lekko anker is een verbastering van let go anker, laat het anker vallen.
We gaan even dubbel dan gaan we even naar kanaal 77, tegenwoordig ook kanaal 72, het “ouwehoer” kanaal.
Bunkeren tanken, er kan zowel water, diesel als gasolie (accijns vrije dieselolie) gebunkerd worden.

Ga naar les 2 van de marifoon cursus: De marifoonkanalen

Ik weet voldoende, ik ga voor de eendaagse cursus marifonie met aansluitend het examen