Varen in Europa, ga op ontdekkingsreis. Waar u zich nietig voelt aan de voet van de machtige Noorse fjorden, geniet op een narrowboat in de Engelse kanalen, of zich in de warme wateren van Griekenland, zeilend met een flottielje, laaft aan de verkoelende wind. Uiteraard wilt u tijdens iedere vaarvakantie onbezorgd genieten. Vaarschool Albatros werkt daar graag aan mee door u te informeren over de leukste bestemmingen en de geldende regels in de verschillende landen. Vergeet vooral niet deze pagina op te slaan in uw favorieten. Op die manier hebt u bij een volgende vakantie alle wetenswaardigheden over uw bestemming meteen bij de hand.
Om deze pagina zo compleet mogelijk te maken, staan wij open voor al uw aanvullingen en tips. Goede ideeën zijn welkom!
Als u op reis gaat met uw boot in Duitsland, België, Frankrijk, Spanje, Italië, Griekenland of Kroatië, is er van de Europese eenwording opeens weinig meer te merken. In onder meer België en Italië gelden nogal wat regels die we in Nederland niet kennen. Daarnaast zijn de boetes in het buitenland vaak hoger dan de toch al forse Nederlandse boetes op het water. Het is daarom zaak goed op de letten welke extra regelgeving er in het buitenland geldt.
Gaat u varen in Europa dan is het prioriteit nummer één, Vaarbewijs halen. Zorg er bij iedere internationale reis voor dat u uw vaarbewijs (inclusief ICC) bij u draagt, net als een simpele lijst van de bemanning en een eigendomsverklaring van uw schip. Denk erom dat uw verzekering in orde is. Draag er zorg voor dat de normale uitrusting van het schip prima functioneert. Te denken valt aan een brandblusser, de dodemansknop en reddingsvesten voor iedere opvarende.
Varen in Europa, hoe gaat het met de taal?
Hoe zit het eigenlijk met de taal in het buitenland? Een drankje bestellen is waarschijnlijk geen probleem. Maar wat is bakboord en stuurboord in het Engels of de havenmeester in het Frans. Hoe noemen de Duitsers eigenlijk een bolder of een meerpaal. De belangrijkste uitdrukkingen in het Duits, Engels en Frans hebben we voor u geselecteerd.
Vaarbewijs en marifoon
Varen in Europa, let erop dat je in het bezit van het juiste vaarbewijs bent. Net als in Nederland is ook in het buitenland Vaarbewijs 1 geldig op de binnenwateren en Vaarbewijs 2 in de binnenwateren en op zee. Er zijn uitzonderingen mogelijk.
Hebt u een marifoon aan boord, moet u altijd in het bezit zijn van een marifooncertificaat.
Registratiebewijs
Uw boot dient altijd op de juiste manier geregistreerd te zijn. Dankzij de aanschaf van het nieuwe internationaal erkende registratiebewijs op creditcardformaat, voorkomt u verwarring bij autoriteiten over de grens. Het ICP (Internationaal Certificaat voor Pleziervaartuigen) wordt tegenwoordig in de meeste populaire vakantie landen niet meer gezien als officieel document. Misschien is registreren bij het kadaster een optie?
Etiquette
U dient op uw boot altijd de Nederlandse vlag te voeren. Daarnaast hebben schippers de goede gewoonte over de grens de vlag van het gastland te voeren. Deze kleinere vlag wordt in het algemeen gehesen aan de mast. De etiquette vereist dat u uw Nederlandse vlag ’s nachts binnenhaalt.
Afwijkende regels in het buitenland
In België moeten schepen vanaf 7 meter verplicht een marifoon aan boord hebben. En denk om je vaarvignet.
In Italië mag u zonder vaarbewijs een boot huren tot en met 40 pk. Als u uw eigen boot meeneemt, gelden er andere regels. In dat geval heeft u al een vaarbewijs nodig als uw boot een motor heeft vanaf 6 pk.
In Spanje kennen ze maar liefst zeven verschillende vaarbewijzen. Overigens is ons Nederlandse vaarbewijs 2 gelijk aan het Spaanse hoogste vaarbewijs, vaarbewijs 7.
Gaat u varen met uw eigen boot in Italië, moet u de wet overtreden.
Als u in Italië wilt varen met een boot die u met de auto hebt vervoerd, kunt u dat eigenlijk niet doen zonder de wet te overtreden. In Italië moet u namelijk verplicht noodseinen aan boord hebben. Deze kunt u als buitenlander in Italië niet aanschaffen. In Nederland kan dat wel, maar vervolgens is het in Frankrijk verboden deze noodseinen over de weg te vervoeren.
In verschillende landen, waaronder Kroatië, moet u een vergunning aanschaffen bij de havenmeester, voor u het water op kunt.
Overigens is het zo dat iedere grenszee andere regels heeft. Zo zijn de regels op het meer van Genève in het Franse deel anders dan in het Zwitserse deel. Of neem het meer van Lugano wat grenst aan Italië en Zwitserland. Het is dus niet zo verstandig om met de gehuurde boot met buitenboordmotor van 40 pk, zonder vaarbewijs, vanuit Italië even Zwitserland aan te doen.
Neemt u voordat u vertrekt even contact op met de afdeling watersport van de ANWB voor een actueel overzicht van alle wetten en regels in de verschillende landen.
telefoonnummer 088 – 269 50 20.
Zie ook:
Varen in KroatiëVaren in ItaliëVaren en vaarbewijs in SpanjeVaren in Zwitserland