Ga je met een plezierboot in Nederland varen heb je in de meeste gevallen geen marifoon aan boord nodig. De marifoon is bedoeld voor extra veiligheid zodat je bij nood andere schepen en/of de kustwacht kunt waarschuwen.
Uiteraard is je gsm een prima alternatief voor de marifoon. Je kunt de sluismeester gewoon bellen en bij nood bel je 112 of het alarmnummer van kustwachtcentrum (0900 0111). Je hebt helemaal geen maritieme telefoon aan boord nodig. Zelfs het weerbericht kun je met je smartphone continu in de gaten houden. Je vaart op safe. Maar is dat ook zo….
Situatie: Je vaart op de Maas en je schip luistert niet meer naar het roer, het lijkt wel of er iets in je schroef zit. In de verte nadert er een groot vrachtschip. Wat ga je doen? Toeteren, zwaaien? De vrachtvaarder luistert continu de marifoon uit. Je pakt de marifoon en roept 3x pan pan en uiteraard dat je een klein schip bent en in de problemen zit. Nu weet de overige beroepsvaart dat jij niet kan uitwijken.
Advies van Eelco van Velzen. Kapitein op het M.P.S.Calypso.
Vaar je uitsluitend op de binnenwateren is de handheld marifoon prima. Je bereik is al gauw een kilometer of 5. Bij calamiteiten kun je de andere (grote) schepen waarschuwen. Ga je de ruimere wateren op, dan is mijn advies, ga voor een vaste maritieme telefoon. Bij calamiteiten doe je de noodoproep op kanaal 16 dat kanaal zendt uit op hoog vermogen en je bereik is ongeveer een kilometer of 50.
Voor- en nadelen marifoon aan boord
Nadelen
- Sinds 2016 moet je een jaarlijkse bijdrage voor het gebruik van de frequentieruimte betalen (+/- 50 euro tarief 2023).
- Er moet altijd iemand aan boord zijn met een bedieningscertificaat marifonie.
Voordelen
- Vaar je op de ruimere binnenwateren en op zee zelfs zo’n 20 á 30 mijl uit de kust dan heb je bij eventuele calamiteiten, direct contact met het kustwachtcentrum.
- Vaar je op de binnenwateren kun je direct de (grote) schepen die bij jou in de buurt varen oproepen.
- Bij de drukke kruispunten van rivieren en kanalen vind je verkeersposten. Daar kan je via de marifoon advies vragen bij oversteken.
- Ben je in het bezit van een marifooncertificaat, dan mag je ook AIS aanschaffen. Zie: AIS aan boord
Feiten en fabels over marifonie
- Ik heb wel marifoon aan boord, ook indien ik alleen uitluister heb ik een certificaat nodig. Feit/
Fabel.
Klopt, ook de hoorn eraf schroeven werkt niet. Zodra je een marifoon (zendinstallatie) aan boord hebt dan moet je in het bezit zijn van een marifoon certificaat.
- Ik heb een marifoon met een rode knop dus ik moet in het bezit zijn van Marcom-B
Feit/Fabel.
De marifoon met een rode knop is een zogenaamde combi marifoon. Deze is gewoon als binnenvaart marifoon te gebruiken. Indien je alleen het ATIS nummer inprogrammeert, dan is de zeevaart optie uitgeschakeld (de rode knop werkt niet) en mag je deze marifoon gewoon gebruiken met je basiscertificaat.
- Ik ga op zee varen, dus ik heb niets aan een binnenvaartmarifoon. Ik moet een marifoon hebben voor op zee.
Feit/Fabel.
De meeste marifoons voor de pleziervaarder zijn zowel te gebruiken in de binnenvaart- als in de zeevaartstand. Gebruik je deze in de zeevaartstand dan moet je het MMSI nummer (laten) inprogrammeren en moet je in het bezit zijn van Marcom-B. Het blijft dezelfde marifoon, je bereik wordt niet groter. Het voordeel is dat je bij calamiteiten de rode knop mag gebruiken zodat je de grote zeeschepen kan waarschuwen. Daarna doe je alsnog de noodoproep op kanaal 16.
- Marcom-B is duur, de Engelse variant SRC is veel goedkoper.
Feit/Fabel.
Er zijn meerdere opties om papieren te bemachtigen voor de bediening van de DSC marifoon. Er bestaat een mogelijkheid om via een omweg de Engelse variant te halen, namelijk het Short Range Certificaat (SRC). Maar waarom zou je dat doen? Cursus en examen in het Engels, Engels certificaat! Ga voor de Nederlandse variant. Voor de kosten hoef je het niet te laten. Bij Vaarschool Albatros al vanaf 305 euro inclusief basiscertificaat, studiematerialen en examenkosten.
Ons advies, ga voor het marifooncertificaat. Begin met het basiscertificaat, daarmee mag je de marifoon bedienen. Is je vaargebied (veel) groter kun je altijd doorgaan voor Marcom-B of A.
Voor de kosten hoef je het niet te laten. We hebben al een cursus inclusief het examen voor 139,95 Euro. Zie: marifoon examen wekelijks en marcom-B vanaf 305 euro.
Dit heeft misschien ook je aandacht?
Marifonie examen gaat met de tijd mee
Etherdiscipline – Correct marifoon gebruik
100 reacties
Wij varen met een groep kayaks op open water. Welk kanaal kunnen wij gebruiken om in te checken met achterblijvers? Dienen wij op kanaal 10 contact te maken en dan over te schakelen op 75 of 77? Mogen wij als groep kanaal 75 of 77 blijven monitoren of overtreden wij dan de luisterplicht van kanaal 10.
Beste Mike,
Goeie vraag.
Ik zou kanaal 10 aanhouden, dan heb je namelijk contact met de (binnenvaart)schepen om je heen.
Ook indien je korte meldingen wilt doen is dat prima op kanaal 10.
Echter wil je continu met elkaar kunnen communiceren dan zou ik kiezen voor kanaal 72 of 77; dat zijn de sociale kanalen.
Voor kleine schepen is er geen uitluisterplicht op kanaal 10.
Ik ben brug/sluiswachter met basiscertificaat in bezit, mijn werkplek (aan wal) heeft een vaste marifooninstallatie. Kan ik bij wijze van voorbeeld een portomarifoon gebruiken voor sanitaire/rook/lunchpauzes om bereikbaar te blijven?
Dat is een lastige vraag Martijn,
De marifoon mag je alleen gebruiken op een schip of in jouw geval uitsluitend op de werkplek.
Deze vraag kan je beter even voorleggen aan het RDI (voormalige Agentschap Telecom).
Beste,
Ik vaar op een zeilboot van minder dan 7 meter en ik heb een basiscertificaat. Meestal vaar ik op de Zeeuwse binnenwateren (Grevelingen, Oosterschelde,…). Ik heb geen marifoon aan boord.
Ik zou binnenkort graag de zee (langs de kust) op gaan en dan voel ik me toch wel veiliger met een handheld aan boord. Moet mijn handheld altijd aan boord zijn en aan staan als deze is ingeschreven in de zendvergunning, of mag ik deze lekker thuis laten liggen wanneer ik op de binnenwateren vaar, zodat ik niet moet uitluisteren? Ik hou namelijk zo van de stilte.
Dank
Beste Nico,
Nee hoor, je bent niet verplicht om je marifoon mee te nemen.
Voor de pleziervaarder is in Nederland immers geen marifoonplicht.
Alleen indien je de marifoon meeneemt aan boord, dan heb je een uitluisterplicht. En moet deze dus aan.
Hoi, Mag ik met een normale marifoon en een marifone certificaat (dus zonder Maricom B) op een zeilboot van 13 meter varen in Middellandse-Zeegebied? Ik wil in september in Griekenland een zeilboot kopen en daar overwinteren en daarna terug varen naar Nederland. En is het terug varen naar Nederland ook mogelijk zonder Maricom B? Groetjes Willem
Beste Willem,
Dan hangt ervan af welk apparatuur aan boord van het zeilschip geplaatst is.
Zit er alleen VHF marifoon (zonder DSC) en geen EPIRB aan boord.
Dan is het basiscertificaat voldoende.
Heb je wel deze apparatuur aan boord dan moet je in het bezit zijn van Marcom-B.
Hallo, ik heb een boot waar een icom ic-m401 euro in staat met 25/1 Watt vermogen. Mag ik deze bedienen in binnenwateren en kust te Nederland met een Basis bedieningsvertificaat Marofonie?
Grts
Glenn
Beste Glenn,
Jazeker, deze marifoon mag je gewoon bedienen met je basiscertificaat marifonie.
Zolang je maar niet het MMSI nummer in de marifoon plaatst.
Alleen de ATIS-code programeer je in.
Dan bepaald de marifoon namelijk zelf wanneer deze op hoog- of op laag vermogen staat.
Op kanaal 16 staat de marifoon dan op hoog vermogen en op kanaal 72 op laag vermogen.
Dat kan je dan niet handmatig instellen.
Met een basiscertificaat mag je nooit meer dan 1 watt zenden. Dus op hoog vermogen (25 watt) zenden is ongeacht de instellingen niet toegestaan. Ook niet als je marifoon met ATIS toch 25 watt selecteert op bv kanaal 16. Dan moet je toch echt Marcom-B of SRC hebben. Noodoproep op binnen water doe je op 10 en die is laag vermogen.
Beste Ger,
Kanaal 16 wordt niet gebruikt op de binnenwateren (rivieren, kanalen en meren).
Daar maak je gebruik van kanaal 10 of één van de blokkanalen.
Op deze kanalen zijn de uitzendingen op laag vermogen.
Ook de noodoproep doe je dan op het kanaal waar iedereen op uitluistert (in dit geval op laag vermogen).
Kanaal 16 is het internationale noodkanaal.
Deze is voor gebruik op de ruimere wateren. Denk aan IJsselmeer, Waddenzee en Noordzee.
Tot een mijl of 20 uit de kust van de Noordzee loopt het A1 gebied.
Vaar jij midden op het IJsselmeer of ergens in het A1 gebied en je zit in nood, doe je de oproep op kanaal 16
met de bedoeling om contact te krijgen met het kustwachtcentrum. Dat is absoluut op hoog vermogen.
Dat mag gewoon met je basiscertificaat.
Zou je alarm slaan via DSC dan moet je in het bezit zijn van minimaal Marcom-B of SRC.
Dat is pertinent onjuist, In een binnenvaart marifoon (Welke je met het basis certificaat mag bedienen zijn de kanalen 6,8,10,11,12,13,14,15,17,31,71,72,74,75,76 en 77 automatisch altijd laag, de overige kanalen mag je wel f=degelijk op hoog vermogen gebruiken, Er word wel van de marifoon gebruiker verwacht dat er zoveel mogelijk op de 1 watt stand word uitgezonden, Maar bijvoorbeeld in de blokgebieden europoort word er wel degelijk op 25 watt gewerkt!! En dat is tegenwoordig toegestaan met je basis certificaat. Als je gebruik wilt maken van een dsc marifoon of een omschakelbare comby marifoon is marcom B verplicht. Nu is het tegenwoordig mogelijk (Basel kanaal bezetting) om met de binnenvaart marifoon met atis gewoon op zee te gebruiken, daar de belangrijke kanalen voor zee gebruik op hoog vermogen bruikbaar zijn in de basel bezetting. Een Marcom b certificaat is voor een Baselkanaal marifoon (Binnenvaart) niet verplicht.
Hallo,
Ik heb in 1982 het algemeen certificaat van bekwaamheid als radio telefonist behaald ( wat ook geregistreerd is bij agentschap telecom) wat toen onderdeel was van mijn stuurmans opleiding. Heb ik dan nog een marifoon certificaat nodig ?
ik hoor graag,
Beste Cor,
Ja en nee.
Voor je basiscertificaat heb je voldoende.
Wil je ook de marifoon met die rode knop bedienen moet je de module GMDSS-B erbij halen.
In 1982 was dat nog niet zo 🙂
GMDSS (Global Maritime Distress and Safety System) is sinds 1992 in werking getreden.
Voor de module GMDSS-B kan je nog tot 1 juli 2023 bij de diverse opleiders terecht.
Dan doe je en het theorie examen en het praktijkexamen op dezelfde dag.
Vanaf 1 juli 2023 gaat het theoretische gedeelte van dit examen naar het CBR.
Ik heb net examen voor mijn groot vaarbewijs gehaald en alles nu bij CBR aangevraagd. Ga samen met mijn zoon op vrachtschip varen. Hij heeft alles (Rijnpatenten, groot vaarbewijs, marifoon, radar etc)
Nu krijg ik van CBR bericht dat ik groot vaarbewijs (tegenwoordig EU kwalificatiecertificaat) pas krijg als ik mijn bedieningscertificaat marifoon heb gehaald.
Dat komt heus nog wel, maar dat is toch onzin? Staat helemaal los van elkaar en mijn zoon heeft alles. En ik vaar sowieso nooit als hij niet aan boord is. Er is toch geen link tussen deze twee zaken?
Bouke,
Klopt, je mag varen op het grote schip indien je zoon aan boord is. Ook zonder dat je in het bezit bent van een vaarbewijs en/of een marifooncertificaat.
Maar aangezien je voor je groot vaarbewijs geslaagd bent dan heb je de bevoegdheid om zelfstandig te mogen varen met een groot schip. En aangezien deze schepen moeten zijn uitgerust met minimaal één marifoon installatie is er op Europees niveau besloten om dit te koppelen. Dan krijg je tegenwoordig alleen maar je groot vaarbewijs als je kunt aantonen dat je ook in het bezit bent van een marifoon certificaat.
Als ik de marifoon van boord haal maar de antenne in de mast laat staan, geldt dit dan als een zendinstallatie waarvoor een bedieningscertificaat aanwezig moet zijn? De vorige eigenaar van de boot had om die reden namelijk de antenne verwijderd. Dit leek mij overbodig; zo’n antenne zou ook gebruikt kunnen worden voor een scanner die zonder vergunning mag worden gebruikt.
Beste Gerard,
Nee hoor, dat maakt niet uit. Het gaat om de marifoon.
Zodra je een marifoon aan boord hebt en dan maakt het niet uit of deze wel of niet aangesloten is, dan heb je namelijk een maritieme zendinstallatie aan boord. Zodra je zo’n scheepvaart radioinstallatie aan boord hebt, dan moet je in het bezit zijn van het juiste bedieningscertificaat.
De antenne heeft daar niets mee te maken.
Beste Admin, Hoe oud moet je zijn voor een Marifoon Bewijs.
Ha die Vincent,
Je moet 16 jaar zijn om het marifoon bedieningscertificaat aan te vragen.
Je mag wel al eerder examen doen. Maar je marifoonbewijs krijg je pas als je 16 bent.
Beste,
Ik heb een basis VHF beperkt bedienningscertificaat behaald en wens een marifoon te kopen voor mijn bootje. Echter zie ik vooral modellen met VHF + ATIS +DSC…
Moet ik speciaal uitzien naar een model zonder DSC of ben ik ook in regel als ik een VHF+DSC toestel koop zonder een MMSI (en enkel ATIS code) te programmeren ?
Beste Kenneth,
Zodra jij geen MMSI nummer in je marifoon programmeert dan is de DSC niet actief. Ook de andere opties zoals dualwatch en de schakelaar tussen hoog- en laagvermogen zijn uitgeschakeld.
Dus de marifoon die jij op het oog hebt kan je gewoon aanschaffen en alleen je ATIS-code inprogrammeren.
Op deze manier mag je de marifoon gewoon gebruiken met alleen je basiscertificaat.
Beste Admin,
Als ik de zee op ga met mijn boot, wanneer moet ik dan overschakelen naar de mmsi stand op de marifoon?
Beste Dennis,
Dat maakt eigenlijk niet uit.
Het enige verschil is dat je handmatig kunt schakelen tussen hoog zendvermogen (max. 25 watt) en laag -vermogen (1 tot 5 watt).
En de DSC knop is nog niet actief indien je marifoon in de binnenvaart modus staat. Maar voor de rest blijven alle functies in de marifoon nagenoeg hetzelfde.
Ben je echter een paar mijl uit de kust verwijderd dan is de DSC functie enorm waardevol.
Maak je nu gebruik van deze DSC functie wordt ook gelijk je GPS positie meegezonden naar andere schepen en het kustwachtcentrum.
Dus zodra jij het zeegat of de haven bent uitgevaren, controleer je nog of alles zeevast staat, dan zet jij de marifoon in de zeevaartmodus en begin je aan je zeereis.
Ik heb geen boot, maar ik vind het leuk om naar marifonie te luisteren omdat ik vlakbij het water woon en er veel bruggen en sluizen in de omgeving zijn. Stel dat ik daar een handmarifoon voor koop in plaats van een radioscanner (want beter ontvangst, waterdicht, beter geluid) en deze op de wal wil gebruiken, heb ik dan voldoende aan een basiscertificaat marifonie om deze legaal in bezit te mogen hebben? Mag de handmarifoon überhaupt aan staan op de wal? Een ATIS code is ook verplicht, hoe doe je dat zonder boot? Zijn er naast de eenmalige kosten voor het examen ook jaarlijks terugkerende kosten van het Agentschap Telecom?
Beste Remon,
Het is heel eigenaardig.
Je mag gewoon de marifoon aanschaffen in de winkel.
Of je nu wel of geen boot hebt maakt niet uit.
Ook is het niet van belang of je in het bezit bent van het juiste marifoon certificaat. Je mag gewoon een marifoon aanschaffen.
Echter je mag deze niet gebruiken.
Je krijgt ook geen ATIS-code omdat je niet in het bezit bent van een boot.
Een marifoon is namelijk gekoppeld aan een boot.
Tenzij jij bijvoorbeeld havenmeester o.i.d. bent dan kan je een speciale ontheffing krijgen.
Dus als antwoord op je vraag. Mag het? Nee.
Hoi admin,
Het is tegenwoordig mogelijk om een handheld marifoon te registreren zonder een eigen boot te hebben. Bij het kopje bootnaam dien je “Diverse schepen” in te vullen. (BRON: Agentschap Telecom, 050 – 587 74 44). Deze portofoon mag dan alleen gebruikt worden in Nederland op schepen die geen eigen marifoon hebben. Dit heet portosec
@Remon, bij het registreren van een marifoon/portofoon ben je jaarlijks administratiekosten verschuldigd.
Als je de papieren gehaald hebt, maat niet de eigenaar van de boot bent, heb je dus geen code die je kunt proberen.. Ik heb een zendmachtiging en mag alles gebruiken, ook als het van iemand anders is.. Hoe zit dit precies
Beste Pasqual,
Je haalt twee dingen door elkaar.
De eigenaar van de boot registreert de marifoon bij het Agentschap-Telecom (of de BIPT in België).
Deze instanties geven namelijk de ATIS code en eventueel het MMSI nummer uit.
De boot eigenaar of eigenaresse programmeert die nummers vervolgens in de marifoon.
Op deze manier staan de nummers gekoppeld met de boot.
Dus zodra jij na het zenden de spreeksleutel van de marifoon loslaat wordt er digitaal een code meegezonden zodat de juiste instanties kunnen achterhalen van welk schip het marifoonbericht wordt uitgezonden.
Nu ga jij op pad met die boot en jij hebt de juiste marifoonpapieren gehaald.
Dan mag jij de marifoon bedienen. Vandaar dat Agentschap Telecom ook spreekt van een bedieningscertificaat.
Is het verplicht de marifoon aan te hebben staantijdens het varen, als je er een hebt, op een boot van minder dan 20 meter?
Beste Toon,
Mocht je deze vraag krijgen tijdens het marifoon examen dan beantwoord je die met “ja”.
In de praktijk, op de rustigere wateren, zet ik de marifoon ook wel eens uit.
Maar officieel zodra je een marifoon aan boord hebt moet je er gebruik van maken.
Ongeacht hoe lang je boot is.
Ik ben het niet eens met je uileg, Antwoord moet zijn, Als er een marifoon aan boord is moet hij voldoen aan de vergunning voorwaarden en MOET hij tijdens de vaart aanstaan op het juiste kanaal, En MOET je dus verplicht uitluisteren en antwoorden indien nodig.. Ook als je op klein afgesloten water vaart!!.. De wet maakt daar namelijk geen onderscheid in.
Dus antwoord is, Ja, Zodra er een marifoon aan boord is MOET hij aanstaan op het juiste kanaal en MOET je dus uitluisteren (En uitluisteren is niet alleen luisteren, Indien nodig moet je dus ook antwoorden!) Mvgrt R van Rijn, VRM marine.
Beste,
Ik ben overgestapt naar een klein zeiljacht 8m30 in Zeebrugge welke onder Belgische vlag staat… Nu tegenwoordig “moet” er recent voor Belgische wet een “vaste” Marifoon aan boord zijn voor schepen <7m! Het BIPT examen is wegens "corona issue's" uitgesteld tot half 2022 … De vraag; Kan ik mijn gebruikers machtiging behalen in Nederland? En zou ik dit 'certificaat' kunnen gebruiken om mijn Belgische vergunning aan te vragen? En welke machtiging moet ik dan behalen? Veiligheid is goed en moet maar …
mvg Guy.
Beste Guy,
Jazeker, je kunt gewoon als Belg gewoon je basis- of Marcom certificaat in Nederland halen.
En ben je eenmaal geslaagd voor dat examen kan je de registratie aanvragen bij de BIPT in België.
Dan ontvang je van de BIPT vervolgens je Belgische ATIS-code en eventueel het MMSI nummer.
Kan ik een marifooncursus volgen en examen doen op 1 en dezelfde dag zonder daarvoor Digi D te gebruiken?
Jazeker, nu nog wel.
Het marifoon examen kan je nu nog bij ons doen. Bij ons moet je je alleen legitimeren met je rijbewijs of ID-kaart.
Je certificaat en registratie kan je vervolgens schriftelijk aanvragen bij het Agentschap Telecom. Dat kan allemaal zonder DigiD.
De planning is dat vanaf 1 januari 2023 het CBR de marifoon examens overneemt van het Agentschap Telecom.
Dan wordt het lastiger om zonder je digitale identificatie examen af te leggen.
ik heb basis certificaat marifonie, mag ik daarmee een radar bedienen ? of moet ik daarvoor marcom B hebben ?
Beste Keezie,
Nee hoor, basiscertificaat is voldoende.
Zodra je een radar aan boord hebt. Ongeacht of je er wel of geen gebruik van maakt, dan moet je een marifoon aan boord hebben. Voor deze eis is het basiscertificaat voldoende.
Radar mag je wel gebruiken zonder certificaat. Echter alleen als hulp voor de navigatie. Wil je tijdens slecht zicht alleen navigeren op radar dan moet je ook in het bezit zijn van het juiste radarcertificaat.
Beste Admin,
u stelt in uw antwoord, “Wil je tijdens slecht zicht “alleen” navigeren op radar dan moet je ook in het bezit zijn van het juiste radarcertificaat”. Wil dat dan zeggen, dat als ik meerdere Navigatie middelen bezit b.v. een Laptop met GPS en recente waterkaarten en een AIS systeem, dat ik de Radar wel in mistige omstandigheden mag gebruiken?
Beste John,
RADAR mag je altijd gebruiken als “hulpmiddel”.
We gaan er vanuit dat je niet op de bijlage 9 wateren vaart tijdens slecht zicht.
Maar stel je vaart op het IJsselmeer en het wordt mistig dan mag je gewoon gebruik maken van je RADAR ook indien je niet in het bezit bent van het juiste RADAR-diploma. indien je iemand voor op de boot zet om te luisteren of er een schip aankomt vaar je uitsluitend op je RADAR. Zonder extra uitkijk dan moet je in het bezit zijn van het juiste RADAR-certificaat.
Ben je in het bezit van een RADAR, moet je schip altijd voorzien zijn van een marifoon.
Ik heb een vaste marifoon aan boord. Ben ook in bezit van het bedieningscertificaat . Daar ik een situatie heb meegemaakt dat de vaste marifoon uitviel, wil ik een handheld aanschaffen als backup. Moet ik deze registreren en wat zijn de kosten hiervan?
Beste Huib,
Ja je registratiebewijs moet je even aanpassen.
Dan kan gewoon online via je DigiD. Dan kan je aanvingen dat je en een vaste en een handheld marifoon hebt.
Volgens de Regeling van de Staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat van 18 oktober 2020 artikel 2 lid 2. Hoef je geen kosten te betalen voor wijziging van de vergunning.
Je kan het voor de zekerheid even navragen bij Agentschap Telecom. Maar volgens ons is een wijziging in het registratiebewijs kosteloos.
Ik heb het basiscertificaat marifoon. Is een Atis-only marifoon buiten het Basel gebied bruikbaar e/o toegestaan?
Beste Geert,
Jazeker, je basiscertificaat marifonie (VHF certificate) is in eerste instantie bedoeld voor de Atis-only marifoon. Deze is wereldwijd geldig. Dus ook buiten het Basel gebied is deze marifoon gewoon toegestaan.
Of je wel of niet je ATIS-code inprogrameerd, de basis marifoon werkt gewoon.
Programeer je ook het MMSI nummer dan worden pas die andere opties actief.
Uiteraard indien deze aanwezig zijn in de marifoon.
Goede middag
Onze boot heeft marifoon aan boord, maar mag er met deze boot gevaren worden zonder persoon met certificaat.
De Marifoon kan alleen maar ingeschakeld worden door persoon met certificaat. ( dit is beveiligd )
Beste Anton,
Zodra je een geregistreerde marifoon aan boord hebt, dan moet je volgens het radioreglement in het bezit zijn van een marifooncertificaat.
Ik heb nog een oude ‘geplastificeerde’ blauwkleurig marifoon basis certificaat pasje uit 1998.
Is deze nog wel geldig en bestaan er inmiddels net als het vaarbewijs nieuwere pasjes?
Beste Jan,
Heb je eenmaal je Nederlandse marifoon basiscertificaat behaald dan blijft deze levenslang geldig.
Tegenwoordig is deze ook in het formaat van een creditcard (net zoals het vaarbewijs).
Indien je een nieuw pasje wilt aanvragen moet je even contact opnemen met Agentschap Telecom.
Aangezien de forse in de buidel moet tasten (73 euro tarief 2021) zou ik gewoon je oude pasje blijven gebruiken.
Als ik met mijn kleine boot de handheld thuis vergeet mee te nemen, mag ik dan wel gewoon gaan varen.
Of als mijn zoon de boot meeneemt en geen certificaat heeft en ook de handheld thuis laat
Jazeker,
Heb je een handheld marifoon (of handmarifoon) geregistreerd op de boot, maar je neemt deze niet mee tijdens een vaartocht.
Is dat gewoon toegestaan. Het is namelijk geen verplichting om de marifoon mee te nemen aan boord.
Dus ook je zoon die geen marifooncertificaat heeft mag ook met de boot varen, zodra de marifoon niet aan boord is.
Dag, Ik heb een prachtige boot overgenomen met marifoon, radar en handmarifoon. Ik ben nog niet in het bezit van het marifoon certificaat. Ik wil de cursus gaan volgen maar weet niet of ik het haal voor half maart. Half maart moet ik de boot van Zeeland over de Noordzee naar Amsterdam varen. Kan iemand met marifooncertificaat meevaren en de marifoon en radar gebruiken? Mag ik de reis ook zonder eigen marifoon maken. En mag ik de reis maken met iemand die zijn eigen handmarifoon mee gebruikt?
Beste Roel,
Nee, dat ga je niet redden.
Je moet er rekening mee houden dat je pas na een week of zes nadat je het marifoon examen hebt gedaan.
In het bezit bent van het marifoon certificaat.
Ga voor optie twee, laat iemand meevaren die wel in het bezit is van de juiste marifoon papieren.
Er moet namelijk minimaal een iemand aan boord zijn.
Er is nog een kleinigheidje, de nummers van de marifoon, denk aan de juiste ATIS-code en eventueel het MMSI nummer staan niet op jouw naam.
Maar vooral in deze corona tijd zien de autoriteiten dat in het algemeen door de vingers.
Meld je wel aan voor een marifoonexamen dat je in ieder geval kunt aantonen dat je ermee bezig bent.
In ieder geval heel veel plezier met je boot.
Beste,
Ik vaar regelmatig met een kajuitzeilboot op het IJsselmeer, zonder marifoon. Maar inmiddels ben ik mij ervan overtuigd dat het aanschaffen (plus behalen van het certificaat) van een marifoon de veiligheid verhoogt en het gemak bij bijvoorbeeld sluizen. Waar ik alleen nergens iets over kan vinden is of ik bijvoorbeeld met een handmarifoon ook uit de voeten kan. Daarmee bedoel ik, kan ik kanaal 1 of 16 bereiken op het IJsselmeer met een handmarifoon? (bv staan de zenders hoog genoeg en waar staan de zenders/ontvangers). Ik ben heel benieuwd.
Goede vraag.
Met je hand- of handheld marifoon kan je gewoon alle kanalen ontvangen, ook kanaal 1 en het noodkanaal 16.
Het probleem met de marifoon is de frequentie waarop uitgezonden wordt.
Dat is de Very High Frequentie. Dat wil zeggen, het uitgezonden signaal wordt in een rechte lijn uitgezonden.
Kort door de bocht; wat jouw antenne van je marifoon ziet, is je bereik.
Dus hoe hoger je antenne hoe groter je bereik.
Dat is ook een van de redenen dat het bereik van de handheld marifoon niet zo groot is, denk aan een kilometer of 5.
Ga je met je kajuitzeilboot het IJsselmeer en/of Waddenzee op kan je beter voor een vaste marifoon gaan.
Je antenne (laat je) monteren in de mast.
Doe je dat op de juiste manier dan is je bereik ongeveer 50 kilometer
Goedendag,
Ik word binnenkort 75 jaar en vaar mijn boot door omstandig heden alleen, heb geen marifoon papieren, het is wat moeilijk om als je alleen vaart bij een meld paal te komen, moet ik nu op mijn leeftijd nog een certificaat halen, ik vraag mij af of het voor mensen van mijn leeftijd er verzachtende mogelijkheden kunnen zijn.
Rob.
Beste Rob,
Helaas, indien je een marifoon aan boord wil aanschaffen moet je over een bepaald kennisniveau beschikken.
Ongeacht wat je leeftijd is.
Kijk even op onze informatieve site marifoonhalen.nl dan heb je al heel gauw in de gaten of het voor jou haalbaar is.
Daar kan je eerst het verhaaltje lezen daarna doe je telkens een kleine tekst.
Ga daar eerst mee aan de gang als een soort warming-up.
Dan hebben wij wel een geschikt studiepakket met aansluitend het examen voor jou.
Stel ik wil met de bijboot van ons schip wat rondvaren, bootschappen doen enzo. Marifoon erbij is wel handig in de drukte hier. Daarbij wil ik de portofoon met ATIS met de roepnaam van het schip even meenemen. In de bijboot zit uiteraard geen vaste marifoon en ook geen licentie. Moet ik daarvoor nu echt een tweede portofoon aanschaffen, en die licenseren onder “meerdere schepen” of op de bijboot of is dit op het randje toegestaan?
Moeilijk verhaal Marc,
Om nu een extra portofoon aan te schaffen alleen voor je bijboot!
Indien je de portofoon van het “moederschip” meeneemt en gebruikt, kunnen de autoriteiten aan de ATIS-code wel achterhalen dat jij het bent. Alleen de gegevens van de bijboot corresponderen niet met het “moederschip”.
Officieel mag het niet, maar ik zou de portofoon wel meenemen voor de veiligheid.
Een portofoon mag je alleen op het schip gebruiken en nu niet schrijven dat je hem uit veiligheid mee zou nemen.
nood breekt wet. dus ik moet doodgaan walther? bedankt.
hallo, ik wil graag weten of je portofoon mag gebruiken op de binnenvaart ivm bruggen en sluizen en heb geen ATIS code maar wel mijn basis certificaat omdat die maar 1 keer ingetoetst kan en ik huur vaker een boot onder de 20m hoe lossen we dat op?
mvg Jack
Beste Jack,
Ja dat is wel een dingetje.
De marifoon gebruiken zonder ATIS-code is verboden en ben je in overtreding.
We hebben even contact opgenomen met het Agentschap Telecom.
Dit was hun reactie:
Als er op beide boten geen vaste marifoons aanwezig zijn kunt u gebruik maken van een uitzondering. U doet de maritieme registratie en bij de naam van de boot vult u in “diverse schepen”
Dit mag u alleen gebruiken binnen de Nederlandse Territoriale wateren en alleen als er geen vaste marifoon aan boord is.
Zoek maar eens op “Diverse schepen” in de database van de ITU (International Telecommunication Union).
Dan zal je zien dat er verschillende schepen geregistreerd zijn onder deze scheepsnaam.
https://www.marifoonhalen.nl/2019/12/02/zijn-je-marifoongegevens-up-to-date/
Dat mag inderdaad met een ATIS-code “diverse schepen”
Zie: Regeling gebruik van frequentieruimte met meldingsplicht 2015 (wetten.nl)
– een portofoon in de VHF-band wordt alleen gebruikt in combinatie met een marifoon, met dien verstande dat de pleziervaart in het werkingsgebied van de Regionale Regeling kan volstaan met het gebruik van alleen een portofoon.
Pas op dat er geen vaste marifoon aan boord mag zijn (dan moet je die gebruiken) en je niet over de grens vaart met bv België, dit is een Nederlandse uitzondering in de EU. Netjes wel omdat het nogal druk is met pleziervaart.
gr Frank
we willen een boot kopen in Kroatië en die naar Griekenland varen. De marifoon wordt afgemeld door de vorige eigenaar. Ik heb tegen die tijd wel mijn certificaat maar waar moet ik de marifoon registreren? In Nederland of Griekenland?
Beste Angelique,
Hartelijk dank voor je reactie
Ga je onder Griekse vlag varen, dan registreer je de boot in Griekenland.
Blijf je onder Nederlandse vlag varen, registreer de boot dan in Nederland.
Ik heb een Motorboot met Nederlandse registratie en ligplaats, Ikzelf ben Belg.
Kan ik mijn marifoon in Nederland behalen en inschrijven of moet dit in België?
Beste Manuel,
Hartelijk dank voor je reactie
Jazeker, je kunt gewoon je marifooncertificaat in Nederland halen.
Aangezien je boot ook een ligplaats in Nederland heeft.
Kan je het bedieningscertificaat en het registratiebewijs gewoon in Nederland aanvragen.
Dat scheelt je een boel papieren rompslomp.
Hallo,
Ik ben in bezit van een bedieningscertificaat en heb voor een onlangs aangeschafte platbodem ook een handmarifoon aangeschaft en die in combi met de boot laten registeren. Tot zover alles volgens het boekje. Maar: aan boord is ook nog een sterk verouderde vaste marifoon aanwezig. Die doet het nog wel maar onhandig in gebruik (alleen met telefoonhoorn spreken, display kanalen is kapot). (1) Is het een probleem dat ik nog een werkende marifoon aan boord heb (waarvan Atis nr en registratie niet meer bekend is)? (2) Kan ik m gewoon uit de boot ‘slopen’ en verkopen? Graag advies, dank!
Beste Kees-Jan,
Ja, je hebt een marifoon aan boord waarvan de registratiegegevens niet kloppen. De marifoon zal waarschijnlijk wel afgemeld zijn door de vorige eigenaar. Zie: https://www.marifoonhalen.nl/2019/12/02/zijn-je-marifoongegevens-up-to-date/. Ook kan je meestal in het menu van de marifoon de ATIS-code terugvinden. Maar het in-geprogrammeerde ATIS nummer staat niet op jouw naam. Je kunt zonder problemen de marifoon eruit “slopen” en eventueel verkopen.
Geachte heren,
Is het mogelijk een handheld te registreren zonder boot(naam)? Als je b.v. met diverse boten vaart (huurboten) of met vrienden op elkaars boot vaart en toch de vertrouwde eigen handheld wilt mee hebben.
Ik heb ergens wat gelezen over dat het wel kan met een nam als “ Diverse” .
Ik weet dat in geval van nood er niet alle goede gegevens mee gestuurd worden, wel de locatie.
Beste Helmut,
De registratie is tweeledig ten eerste; Controle en ten tweede Search and Rescue.
Indien je de boot registreert zonder de gegevens van de boot. Dan weten de hulpdiensten wel wie er in nood zit aan de
hand van de NAW gegevens maar ze weten niet welk schip er in nood zit.
Antwoord op je vraag. Is het mogelijk – Ja op dit moment staan er ongeveer 15 schepen geregistreerd onder diverse.
Check zelf maar: https://www.marifoonhalen.nl/2019/12/02/zijn-je-marifoongegevens-up-to-date/
Is het toegestaan – Nee.
Ik had al een handheld marifoon met ATIS code en officieel geregisseerd bij Agentschap Telecom en heb er nu een vaste marifoon bijgekocht, die is voorzien van dezelfde ATIScode.
Vraag: moet ik die tweede marifoon ook apart aanmelden bij Agentschap Telecom?
Beste Henk,
Ja, dat moet je melden aan Agentschap Telecom. Dat komt ook op je registratiebewijs te staan.
Dat melden gaat heel eenvoudig via DigiD.
Dan kan je direct online je gegevens aanpassen.
Dit doe je op de website van AT.
Heb je geen DigiD meer (of is deze verlopen) kan je het ook schriftelijk melden.
Beste
Ik heb mij onlangs een plezierjacht aangeschaft met Marifoon en Radar. Ik ben nog niet in het bezit van een marifoon certificaat. Is het voldoende de marifoon uit het schip te nemen of moet ook de radar eruit gehaald worden?
Beste Johan,
Zodra je een radar aan boord hebt moet je in het bezit zijn van een marifoon.
Alleen de marifoon uit je boot te halen is niet voldoende.
Haal je marifooncertificaat, je basiscertificaat is voldoende. Het is niet zo’n heel moeilijke studie.
Wekelijks kan je bij ons het examen doen.
Ik lees bij de reacties: “De handheld marifoon hoort namelijk ook bij een bepaalde boot. Deze mag je dus niet gebruiken op een andere boot.”
Wij hebben 2 open boten en zouden daarvoor 1 handheld marifoon willen gebruiken. Dat kan dus niet? Aan welke gegevens is de registratie gekoppeld, naam, type, …?
Geachte,
Ik ben nog in het bezit van een (‘antiek’??) Certificaat van bekwaamheid in de bediening van radio-telefonie installaties werkende op metergolven. Het werd afgegeven op 31 oktober 1985.
Is dit nog geldig? Werd dit misschien inmiddels vervangen door het ‘Basis Certificaat’?
Is dit ‘oude’ nog internationaal geldig?
Door mijn verblijf in het buitenland kon ik niet alerter zijn.
Alvast mijn dank voor uw reactie.
Beste Jos,
Jazeker je eenmaal behaalde marifoon certificaat blijft levenslang geldig.
Neem even contact op met het Agentschap Telecom.
Ik heb een bedienings certificaat marifonie. Mag een portofoon gebruikt worden waar geen atis in geprogrammeeerd kan worden?
Beste Wil,
Zowel in je vaste marifoon als in je VHF portofoon moet je de ATIS code programmeren.
De handheld marifoon hoort namelijk ook bij een bepaalde boot. Deze mag je dus niet gebruiken op een andere boot.
Dit lijkt me een vraag voor Agentschap Telecom. Als de VHF portofoon niet beschikt over de mogelijkheid de ATIS code in te programmeren kunnen zij zeggen of de portofoon gebruikt mag worden.
Jan,
Je mag alleen gebruik maken van een goedgekeurde (type toegelaten) marifoon.
Een marifoon of handmarifoon waar je geen ATIS-code kunt inprogrammeren is niet type toegelaten en mag je dus niet gebruiken.
Ik heb een kleine snevarende visboot en zou voor de veiligheid graag mijn basiscertificaat halen en een handheld, moet ik deze handheld op mijn snevarende bootje registreren? Zo ja stel dat ik in de toekomst een andere boot koop kan ik mijn marifoon dan meenemen op mijn nieuwe boot, of werkt dat niet zo?
Beste Siebe,
Heel verstandig.
Zodra je de boot verkoopt kan je de gegevens bij het Agentschap Telecom wijzigen.
Op deze manier kan je zowel de vaste- als de handmarifoon meenemen naar een eventuele volgende boot.
Ik heb een jacht met een ligplaats buiten nederland. Kan ik dan toch een Maritime Mobile Station License aanvragen bij het agentschap
Beste Marc,
Hartelijk dank voor je reactie
Neem voor deze vraag even contact op met Agentschap Telecom.
Heb je een Nederlands geregistreerd jacht is dat geen enkel probleem (mits je in het bezit bent van de juiste certificaten).
Heb je een buitenlands geregistreerd jacht moet je het MMSI nummer in het land aanvragen van het geregistreerde land.
Je kan je boot bijvoorbeeld in Nederland laten registreren (in het kadaster)
Aan het MMSI nummer is namelijk te zien uit welk land je boot komt.
Zo hebben Nederlands geregistreerde boten een MMSI nummer wat met 244, 245 of 246 begint.
Heb jij een boot die niet geregistreerd is en de boot heeft geen Nederlandse thuishaven.
Dan vraag je het MMSI nummer aan in het land waar jij een ligplaats hebt.
Beste heer. Als er een marifoon is geregistreerd op de boot. Mag je deze er dan tijdelijk uithalen zodat iemand zonder certificaten ook gebruik kan maken van de boot. En zo nee. Hoe zit dat dan met een portofoon?
Ha die Joris,
Jazeker de marifoon van boord halen is prima, dan mag iemand anders gebruik maken van de boot zonder marifooncertificaat. Uiteraard geldt dat ook voor de portofoon.
Ik heb een vaste B&G V50 marifoon met H50 handheld voor buiten. Deze laatste is defect en ondanks dat deze slechts 3,5 jaar oud is, heeft B&G geen reserve onderdelen.
Advies van B&G: schaf nieuwe V60 marifoon met nieuwe V60 handheld aan voor (gereduceerd) tarief van €600,-
Mijn eigen idee is een losse handheld marifoon te kopen en de werkende V50 binnen te laten zitten.
Mijn vragen:
– ik heb begrepen dat ik een tweede marifoon mag hebben binnen het jaarbedrag van €44,- welke ik aan agentschap telecom betaal. (Dit wordt dus niet 2×44,-). Klopt dit?
– welk mssi / ATIS nummer zou ik moeten inprogrammeren? Hetzelfde nummer als in de vaste marifoon? Kan dat?
– ik kan toch met de handheld antwoorden als ik via de buitenspeaker hoor (hangt aan V50) dat ik wordt opgeroepen?
Wat zie ik over het hoofd? Wat werkt er eventueel niet goed met deze configuratie?
Voordeel:
– Ipv €600,- ongeveer €150 voor een nieuwe handheld
– een tweede marifoon lijkt me veilig
Hartelijk dank voor uw reactie
Beste Frank,
Je ziet niets over het hoofd.
Je betaald 44 euro per jaar aan Agentschap Telecom (tarief 2021). Ongeacht of je één of twee marifoons aan boord hebt.
Dezelfde nummers programeer je in de nieuwe marifoon.
En ja hoor, je kunt gewoon met je handheld antwoorden als je via de buitenspeaker hoort dat je opgeroepen wordt.
Alleen je zendbereik van je handheld marifoon is aanzienlijk minder dan van een vast opgestelde marifoon.
Ik heb gelezen dat als je bepaalde havens binnenvaart je verplícht uit moet luisteren.
Maar als je geen marifoon hebt kan dat dus niet.
En als je geen papieren hebt mag je die niet hebben ook dus.
Mag je dan die haven niet binnen varen???
Beste Jacob,
Voor de pleziervaarders is het niet verplicht om een marifoon aan boord te hebben. Heb je wel een marifoon aan boord moet deze ook aan en ben je verplicht om uit te luisteren op het juiste kanaal.
Je mag dus gewoon de haven naar binnen varen zonder marifoon.
Aanvulling. Met het SRC certificaat mag je ook een zeevaartmarifoon gebruiken als pleziervaart.
Dat is ook een stuk eenvoudiger en goedkoper om te halen.
Beste Olaf,
Het SRC is een Engels certificaat. Het examen moet je dus ook in de Engelse taal afleggen.
Het zal inderdaad een paar tientjes goedkoper zijn. Maar waarom geen Nederlands certificaat?
Je gaat je rijbewijs toch ook niet in het buitenland halen?
Geachte heren,
Ik heb een radio telefoni licentie, (E) Engels proficien en deze staat op mijn EASA vliegbrevet genoteerd met een 5 ( een 6 is het maximum )
Kan ik deze ook gebruiken bij de marifoon in de scheepvaart zeilen met 15-20 mtr
Beste Willem,
Nee helaas, met je RT licenctie kan je geen ATIS en/of MMSI nummer aanvragen bij het Agentschap Telecom.
Beste heer Hendriksen,
De boete voor het varen met een schip met marifoon, zonder certificaat is 250 euro.
Dat tarief geldt ook indien je gaat varen zonder bedieningscertificaat aan boord.
Maar je kan zo een nieuw exemplaar aanvragen. Je eenmaal behaalde marifoon certificaat blijft namelijk levenslang geldig.
Neem even contact op met het Agentschap Telecom, dan sturen ze je een nieuw exemplaar.
Nergens lees ik wat te doen indien het marifoondiploma onvindbaar is, kwijt, verloren. Graag uw reactie. En wat de boete is indien ik het niet kan tonen.
Kan ik een marifoon-cursus volgen en vervolgens examen doen ZONDER daadwerkelijk bezit van een marifoon of porto te zijn. (M.a.w: Ik kan nl. een schietcursus volgen zonder een wapen te hebben?)
Beste Joep,
Jazeker, je kunt gewoon een marifooncertificaat halen zonder dat je in het bezit van een marifoon en/of boot bent.
Zodra je geslaagd bent voor het examen, dan vraag je het bedieningscertificaat aan, daarmee mag je een marifoon bedienen.
Het heeft niets met een feitelijk bezit te maken. Zelfde als je vaar- en/of rijbewijs deze kan je ook halen zonder dat je in het bezit bent van een vaar- of voertuig.