Wel of geen marifoon aan boord?

Marifoon aan boord
Vaste marifoon

Ga je met een plezierboot in Nederland varen heb je in de meeste gevallen geen marifoon aan boord nodig. De marifoon is bedoeld voor extra veiligheid zodat je bij nood andere schepen en/of de kustwacht kunt waarschuwen.

Uiteraard is je gsm een prima alternatief. Je kunt de sluismeester gewoon bellen en bij nood bel je 112 of het alarmnummer van kustwachtcentrum  (0900 0111). Je hebt helemaal geen marifoon aan boord nodig. Zelfs het weerbericht kun je met je smartphone continu in de gaten houden. Je vaart op safe. Maar is dat ook zo….

Situatie: Je vaart op de Maas en je schip luistert niet meer naar het roer, het lijkt wel of er iets in je schroef zit. In de verte nadert er een groot vrachtschip. Wat ga je doen? Toeteren, zwaaien? De vrachtvaarder luistert continu de marifoon uit. Je pakt de marifoon en roept 3x pan pan en uiteraard dat je een klein schip bent en in de problemen zit. Nu weet de overige beroepsvaart dat jij niet kan uitwijken.

Advies uit de praktijkAdvies van Eelco van Velzen. Kapitein op het M.P.S.Calypso.

Vaar je uitsluitend op de binnenwateren is de handheld marifoon prima. Je bereik is al gauw een kilometer of 5. Bij calamiteiten kun je de andere (grote) schepen waarschuwen. Ga je de ruimere wateren op, dan is mijn advies, ga voor een vaste marifoon. Bij calamiteiten doe je de noodoproep op kanaal 16 dat kanaal zendt uit op hoog vermogen en je bereik is ongeveer een kilometer of 50.

 

Voor- en nadeel marifoon aan boord

Nadelen

  • Sinds 2016 moet je een jaarlijkse bijdrage voor het gebruik van de frequentieruimte betalen (31 euro).
  • Er moet altijd iemand aan boord zijn met een bedieningscertificaat marifonie.

Voordelen

  • Vaar je op de ruimere binnenwateren  en op zee zelfs zo’n 20 a 30 mijl uit de kust dan heb je bij eventuele calamiteiten, direct contact met het kustwachtcentrum.
  • Vaar je op de binnenwateren kun je direct de (grote) schepen die bij jou in de buurt varen oproepen.
  • Bij de drukke kruispunten van rivieren en kanalen vind je verkeersposten. Daar kan je via de marifoon advies vragen bij oversteken.
  • Ben je in het bezit van een marifoon certificaat, dan mag je ook AIS aanschaffen. Zie: AIS aan boord

Feiten en fabels over marifonie

  • Ik heb wel  marifoon aan boord, ook indien ik alleen uitluister heb ik een certificaat nodig. Feit/Fabel.

Klopt, ook de hoorn eraf schroeven werkt niet. Zodra je een marifoon (zendinstallatie) aan boord hebt dan moet je in het bezit zijn van een marifoon certificaat.

  • Ik heb een marifoon met een rode knop dus ik moet in het bezit zijn van Marcom-B   Feit/Fabel.

De marifoon met een rode knop is een zogenaamde combi marifoon. Deze is gewoon als binnenvaart marifoon te gebruiken. Indien je alleen het ATIS nummer inprogrameerd, dan is de zeevaart optie uitgeschakeld (de rode knop werkt niet) en mag je deze marifoon gewoon gebruiken met je basiscertificaat.

  • Ik ga op zee varen, dus ik heb niets aan een binnenvaart marifoon. Ik moet een marifoon hebben voor op zee.  Feit/Fabel.

De meeste marifoons voor de pleziervaarder zijn zowel te gebruiken in de binnenvaart- als in de zeevaart stand. Gebruik je de marifoon in de zeevaart stand dan moet je het MMSI nummer (laten) inprogrammeren en moet je in het bezit zijn van Marcom-B of het SRC certificaat. Het blijft dezelfde marifoon, je bereik wordt niet groter. Het voordeel is dat je bij calamiteiten de rode knop mag gebruiken zodat je de grote zeeschepen kan waarschuwen. Daarna doe je alsnog de noodoproep op kanaal 16.

Ons advies, ga voor het marifooncertificaat. Begin met het basiscertificaat, daarmee mag je de marifoon bedienen. Is je vaargebied (veel) groter kun je altijd doorgaan voor Marcom-B of A.
Voor de kosten hoef je het niet te laten. We hebben al een cursus inclusief het examen voor 100 Euro. Zie: marifoon examen wekelijks

 

Een reactie plaatsen