Het vaarbewijs of zoals in België het stuurbrevet is een bewijs dat je mag varen. Maar is dat ook zo?
Voor de meeste schepen heb je gelukkig geen vaarbewijs nodig
Ga je met een motorboot, zeilboot, kano et cetera mag je gelukkig gewoon varen zonder vaarbewijs. Uiteraard moet je wel de wet “kennen”. Het is natuurlijk geen optie om het hele Binnenvaart Politie Reglement uit je hoofd te leren. Je moet je gezonde verstand gebruiken en de belangrijkste tips in de gaten houden. zie: vaarregels
- Iedereen die groter is dan jij laat je lekker voor gaan.
- Je neemt geen voorrang. Maar in sommige gevallen mag je “medewerking verlangen” zoals zo mooi staat uitgedrukt in het vaarreglement.
- Ook artikel 1.04 en 1.05 is van belang. Daarin staat ongeveer: je moet alles in het werk stellen om het zo veilig mogelijk te laten verlopen. Dat komt erop neer: ook indien je voorrang hebt en het dreigt mis te gaan, wijk jij.
Wat is een vaarbewijs? Een beetje geschiedenis.
Ergens in de jaren 80 van de vorige eeuw heeft het kabinet Lubbers / van Agt besloten “er moet een vaarbewijs komen”. Kon je toendertijd aantonen dat je in het bezit was van een boot, dan kreeg je een vaarbewijs. Iedereen, binnenvaartschippers kregen een groot vaarbewijs en pleziervaarders een klein vaarbewijs. En er werd gelijk een grens getrokken. Alle schippers van schepen met een lengte van 15 meter of langer moeten een theorie toets afleggen. En de speedboten dan? Die moesten dan ook maar meteen dat examen doen. Op dit moment is het nog steeds zo, schepen vanaf 15 meter of langer en/of indien je op de motor een snelheid van minimaal 20 km/uur kan halen; vaarbewijs nodig.
Internationaal erkend certificaat
Ondanks één Europa heeft ieder land zijn eigen opleidingseisen. Alleen theorie- of een combinatie van theorie en praktijk. In Nederland is ervoor gekozen om alleen een theoretische test af te nemen, ben je daarvoor geslaagd ontvang je het vaarbewijs. In België moet je echter een theoretische test doen en praktisch kunnen aantonen dat je kan varen. Geslaagd? Dan ontvang je het stuurbrevet en varen maar.
Verdrag van UNECE en het ICC
De meeste landen in de wereld zijn lid van de Unece. In deze organisatie worden heel veel afspraken gemaakt. Ook onder andere de erkenning van de verschillende vaarbewijzen, de leeftijden wanneer je een boot mag besturen en de bijbehorende medische eisen. Dat wil zeggen; heb jij een vaarbewijs gehaald in Nederland of België dan mag je ook in die landen varen die deze ICC resolutie 40 hebben ondertekend. Zoals België, Duitsland en Kroatië. Echter Frankrijk, Spanje en Italië hebben resolutie 40 niet ondertekend. Doordat het Nederlandse vaarbewijs de vermelding ICC (International Certificate of Competence) heeft wordt ook in die landen het Nederlandse en Belgische vaarbewijs gewoon geaccepteerd. En mag je daar ook gewoon varen met je Nederlandse stuurbrevet. Dat wil echter niet zeggen dat, indien je een stuurbrevet in het buitenland haalt, je ook in Nederland mag varen. Zie ook: RYA vaarbewijs.
Vaarbewijs benaming gaat veranderen
De regels zijn nog van een pakweg 40 jaar geleden. In de tussentijd hebben er nogal wat veranderingen plaatsgevonden. Digitalisering is ook volledig geïntegreerd in de scheepvaart. Dat is ook een van de redenen dat examen Theoretische kustnavigatie is geschrapt. Maar ook de watersport is met de tijd meegegaan. Denk maar eens aan Jetboard, Stand Up Paddling, flyboarden dat zijn allemaal nieuwe takken van sport. De examinerende instantie (CBR) spreekt liever van Pleziervaartbewijs of recreatievaart bewijs. Op deze manier is namelijk mogelijk om meerder soorten vaarbewijzen te creëren.
Hoelang blijft het vaarbewijs geldig?
Je eenmaal behaalde certificaat blijft levenslang geldig. Ook hoef je deze niet meer te verlengen. Heb je nog een oud vaarbewijs, ruil die om bij het CBR. Op de nieuwe exemplaren staat ook namelijk geen einddatum. Worden de eisen in de toekomst aangepast heeft dat ook geen gevolgen voor je eenmaal behaalde bewijs.
Waar doe ik het examen?
Sinds 2020 doe je het examen bij het CBR. (Het examen voor het Belgische stuurbrevet doe je bij de BIPT). Het CBR heeft veel expertise in huis. Niet alleen met de theorie-examens die via een beeldscherm worden afgenomen, ook kan je kiezen voor een extra tijd examen. Dat is speciaal bedoelt voor de mensen die moeite hebben met begrijpelijk lezen. Mocht je voor dit “extra tijd” examen zakken kan je ook in je eigen taal een mondeling examen afleggen. Op dit moment kun je in 34 verschillende talen het mondeling vaarbewijs examen afleggen. Zie ook: proefexamen vaarbewijs
Iedereen mag een cursus vaarbewijs geven
En hoe zit het met de opleidingen? Iedereen mag namelijk een cursus vaarbewijs geven. Het is een vrij beroep. Aangezien je ook geen praktische test moet doen is alleen de theoretische kennis van belang. Tegenwoordig zijn er vele aanbieders waar je een cursus vaarbewijs kunt volgen. Dat is echter geen garantie dat je ook waar voor je geld krijgt. Probeer het kaf van het koren te scheiden. Ga voor een vaarschool die je niet alleen kan mailen maar ook kan bellen Liefst zeven dagen in de week. Astronomisch hoge slagingspercentages, prik er doorheen. Ga eens naar de jachthaven, spreek andere mensen waar die hun vaarbewijs hebben gehaald. Dat zijn echte aanbevelingen, daar heb je wat aan.
Kan ik ook een cursus bij jullie volgen?
Jazeker, wekelijks geven wij een dagcursus. Maar er zijn veel meer mogelijkheden. Zelfs het leren uit een boek gaat prima. Maar ook hier geldt kies het juiste studieboek. Maar je kunt ook kiezen voor de online-videocursus de complete cursus op video en op tekst. Bovendien heb je ook de mogelijkheid om de docent persoonlijk te bellen of te mailen.