Veiligheid aan boord | zien en gezien worden

Veiligheid aan boord is belangrijk voor de mensen bij u aan boord. En natuurlijk ook voor u. Vooral als u een langere zeereis gaat maken, is een goede voorbereiding onontbeerlijk. Hieronder staan een aantal aandachtspunten die u daarbij in acht moet nemen. Deze punten lijken misschien vanzelfsprekend, maar in de praktijk blijkt dat niet altijd zo te zijn. Verschillende van deze aandachtspunten zijn afgeleid van het SOLAS-verdrag. SOLAS staat voor Safety of life at sea. In dit verdrag zijn de verplichte veiligheidsvoorzieningen aan boord vastgelegd. Het kwam, niet geheel verwonderlijk, tot stand kort na de scheepsramp met de Titanic. SOLAS is het belangrijkste internationale verdrag op het gebied van veiligheid. Hoewel veel delen van de wet vooral van toepassing zijn op de professionele vaart, gelden verschillende bepalingen ook voor de zeegaande pleziervaart.

Veiligheid aan boord begint met voorbereiding

Voordat je aan een grote of kleine tocht met je boot gaat beginnen is het uiteraard van belang dat je je reis gaat voorbereiden. Zorg voor een actuele kaart, raadpleeg de juiste boekwerken. Neem  voldoende brandstof en proviand mee en uiteraard neem de juiste reddingsmiddelen mee. Niet alleen op zee maar dit geldt ook voor een tocht op het IJssel- en/of Markermeer.
Maar wat dacht je van:

Zien en gezien worden

AIS Veiligheid aan boordAIS (Automatische Identificatie Systeem). Via AIS wordt automatisch je positie, koers, snelheid, roepnaam en verdere reis gerelateerde gegevens verzonden tevens ontvang je dezelfde gegevens van schepen om je heen op een scherm of elektronische kaart. Alle zeegaande beroepsschepen en de steeds meer plezierschepen zijn uitgerust met AIS.

 

Communicatie

RCC Den HelderVoor de communicatie op het water zijn we afhankelijk van de maritieme telefoon (de marifoon). Alle beroepsschepen zijn uitgerust met deze zend- en ontvanginstallatie. Het grote voordeel van een marifoon is dat iedereen jouw (nood)oproep ontvangt. Ook de kustwacht en de reddingsdiensten. Bij calamiteiten kan je ook direct een medische specialist raadplegen.

 

Alarmering

Alarmering-veiligheid aan boordBij nood kan je het Reddings Coördinatie Centrum (RCC) alarmeren via de VHF marifoon. Ben je verder dan 20 a 30 mijl uit de kust. Heb je geen bereik meer met het RCC. Dan biedt de EPIRB (Emergency Position Indicating Radio Beacon) uitkomst. Zodra deze handmatig of automatisch geactiveerd wordt, maakt jouw GPS-EPIRB contact met een van de Geosar-satellieten en geeft je positie en MMSI nummer door aan een RCC en deze onderneemt onmiddellijk actie.

 

Ontvangen van MSI berichten

MSI berichtenVoor de ontvangst van de Maritieme Safety Informatie berichten (MSI berichten) kan je gebruik maken van de Navtex. Met deze ontvanger kan je wereldwijd meteoberichten, weer- en/of navigatie waarschuwingen ontvangen. De verschillende soorten berichten en van welk gebied dat je wilt ontvangen stel je zelf in.