Is het moeilijk om je vaarbewijs te halen. Ja en nee, de stof op zich is niet moeilijk. U moet het echter niet onderschatten. Een aantal jaren geleden was dat een ander verhaal, vragen uit uw hoofd leren en klaar is kees. Tegenwoordig komt u daar niet meer mee weg.
De examinerende instantie (het CBR) monitort alle examenvragen. Deze vragen worden regelmatig aangepast. Is de vraag te makkelijk, wordt deze een beetje moeilijker gemaakt. Wordt een vraag door teveel mensen fout beantwoord, wordt deze een beetje makkelijker gemaakt.
Het gaat erom dat u voldoende kennis heeft, vragen uit uw hoofd leren heeft geen zin. Het maakt natuurlijk niet uit hoe de vraag gesteld wordt, het gaat erom dat u de materie snapt. Begrijpt u de materie, dan kunt u alle vragen oplossen.
Eerst even een kleine toelichting over een vaarbewijs vraag:
De zeilboot gaat eerst, deze is bezeild. Dan de roeiboot als laatste de motorboot.
Ik wil alles over de vaarregels weten lees meer.
Probeer deze vraag eens op te lossen.
U ziet hier een engte zonder stroom in het BPR gebied. X is een klein motorschip, Y een roeiboot en Z een klein zeilschip. Wat is de volgorde van voorrang?
A. Eerst Z dan Y en als laatste X.
B. Eerst X dan Y en als laatste Z.
C. Eerst Z dan X en als laatste Y.
D. Eerst X dan Z en als laatste Y.
Deze vraag kwam je tegen op de examens in 2014 . Wij kunnen in ons bestand ook zien hoeveel mensen deze vraag fout hebben beantwoord. 75% van de kandidaten beantwoord deze vraag goed. (A is het juiste antwoord)
Tegenwoordig wordt dezelfde vraag op de volgende manier gesteld.
Ger is een klein motorschip, Job is een kleine roeiboot en Wil is een klein zeilschip. Gelijktijdige doorvaart is in deze engte zonder stroom niet mogelijk. Regelt het Binnenvaartpolitiereglement (BPR) dit? Zo ja, hoe?
A. Klein motorschip Ger moet voorrang verlenen aan klein zeilschip Wil dat bezeild is en aan roeiboot Job.
B. Klein zeilschip Wil moet voorrang verlenen aan roeiboot Job en aan klein motorschip Ger.
C. Roeiboot Job moet voorrang verlenen aan klein motorschip Ger en aan klein zeilschip Wil.
D. Dit is niet geregeld; goed zeemanschap toepassen.
Schrik niet, 68% heeft deze vraag fout beantwoord.(A is wederom het juiste antwoord). Ben je ook van plan om je vaarbewijs te halen bereid je eerst goed voor. Op dit moment zakt ruim de helft voor het vaarbewijs examen.
Dus Is het moeilijk om een vaarbewijs te halen? Nee, de stof op zich is niet zo moeilijk en ja de vraagstelling maakt het moeilijk. Het is meer een zaak van goed lezen en begrijpen wat er bedoeld wordt.
Meer info zie: voorbereiden vaarbewijs examen.
18 reacties
Beste. Mag je met een boot van max 20 km/h en minder dan 13 meter lang zonder vaarbewijs in principe overal varen bv op de zee de kust de Waddenzee de oosterschelde havens kanalen rijvereniging?
Beste T. Struyf,
Zodra de boot een snelheid (op de motor) kan behalen van 20 km/uur val je onder een snelle motorboot en moet je in het bezit zijn van een vaarbewijs. Ook betreffende de lengte, vanaf 15 meter moet je in het bezit zijn van een vaarbewijs.
Dus kan je niet sneller varen dan 19,99 km/uur en de boot is kleiner dan 15 meter dan mag je daar overal in Nederland op dit moment gewoon mee varen zonder vaarbewijs.
VB 1 recentelijk gehaald en ook meteen de eerste keer. Koste me wat meer geld dan alleen een boek, want mezelf kennende was een online cursus het beste. Lezen (van scherm of boek), vragen maken en dan de volgende dag extra vragen en uitleg over de verkeerd beantwoorde vragen, plus kleine herhaling erbij van vorige hoofdstukken, werkt voor mij perfect.
Ligt er volgens mij ook aan of je het voor de lol doet of dat je het moet. Ken er genoeg die eerst een vaarbewijs plichtige boot kopen en dan pas gaan denken aan een vaarbewijs (of een dikke boete hebben gehad) en dan moet het.
Had ook de tip gekregen om het examen gelijk met de cursus aan te vragen, dan heb je iets om naar toe te werken. En je moet tegenwoordig best lang wachten.
Nu bezig met VB 2, niet omdat het moet, maar omdat ik toch bezig ben en ik deze stof VEEL uitgebreider en interessanter is.
Ik geloof ook dat het vooral voor jezelf belangrijk is om de stof goed te beheersen zodat je veilig kan handelen op het water. Daarnaast moet je in gevaarlijke situaties snel keuzes kunnen maken. Over een aantal jaar zou ik ook mijn vaarbewijs willen halen zodat ik een tweedehands bootje kan kopen.
Ik ben zelf vorig jaar 2x gezakt op vaarbewijs 1.
Eerste keer had ik redelijk geleerd en toen had ik drie punten te weinig, maar door dat examen schrok ik deels wel hoe verschrikkelijk lastig het examen is.
Daarna ben ik 6 weken lang intensief gaan leren en toen wederom examen gedaan, toen 11 punten teveel fout….
Zelf kan ik heel moeilijk leren en theorie blijft erg lastig hangen, daarnaast een full-time job en kinderen komt het aan op de avond uurtjes en dan blijft er nog minder stof goed hangen.
Probleem is dat ik nu nog niet ben geslaagd en erg op zie tegen een derde examen, ik ben inmiddels weer druk aan het leren.
Het enige wat ik wil ik met mijn motorboot van 5meter en 9.9PK erachter lekker cruisen met mijn gezin.
Alleen als je er met z`n tweeën in zit gaat de boot 28km/h (zal ik doorgaans nooit doen omdat we lekker rustig willen varen) en daarmee riskeer ik een hoge boete.
Ik hoop dat ook bij mij 3x scheepsrecht is maar vind het examen overdreven moeilijk voor een klein bootje besturen…
Beste Thomas,
Ja, helemaal gelijk in.
Ben je geslaagd mag je echter plezierschepen varen tot een lengte van 25 meter. Ongeacht hoeveel pk’s je hebt.
Misschien wordt het tijd voor een light variant op het vaarbewijs?
Waarom begrens je de motor niet ? Dat hij niet harder kan dan 20
Dan mag het gewoon zonder vaarbewijs
9.9pk en je gaat 28kmpu? hoe dan. ik heb ook een boot van 5 meter en 9.9pk en zo hard gaat ie echt niet… denk ik… gelukkig heb ik afgelopen maandag in 1x mn vaarbewijs gehaald.
Scheelt heel per schip
Je kunt ook eens een klassikale lesdag proberen bij vaarschool Albatros. Je krijgt er perfect alles uitgelegd en tips voor je examen. Of je motor laten begrenzen, dan heb je geen vaarbewijs nodig.
Als Belg 2 keer voor vaarbewijs 1 gegaan in Nederland. 2 keer gezakt. Vandaag in België examen afgelegd,geslaagd in 1 keer. Alleen is het duurder en de administratie is trager dan in Nederland,duurt nog 2-3 weken alvorens het toegestuurd wordt,het heet dan beperkt stuurbrevet maar is identiek aan vaarbewijs 1,ook met ICC (moet nog apart bijbetaald worden) ook nog medisch attest door huisarts en praktijkboekje met 12 vaaruren bij een schipper die minstens 5 jaar vaarbewijs heeft. Maar tussen mijn 1e en 2e afspraak bij Vamex zat ook 3 maanden wegens drukte,dus…
Beste Charles,
Klopt, het vaarbewijs examen zelf is makkelijker te halen en België.
Het is alleen een hele rompslomp voordat je daadwerkelijk mag varen.
Hogere kosten, weinig examen datums, de vaarschool moet je examen apart aanvragen, daarna nog het ICC aanvragen. Maar jij hebt hem binnen, gefeliciteerd.
Zojuist kvb1 gehaald, in één keer. Enkel een fijn leerboek gebruikt met veel plaatjes om de situaties goed visueel over te brengen. Ditzelfde boek behandelt ook kvb2 stof (mooi gescheiden van kvb1 stof), dus ik ga vol vertrouwen het volgende examen maken. Aandachtspunten voor kvb1 zijn mijns inziens de voorrangsregels, en dan specifiek de rangorde daarvan. Bij een vraag die gesteld werd (voorrang bij kruisende koersen) waren er van de 4 multiple choice antwoorden in principe 2 juist, maar met een verschillende redenering (zeil over bakboordboeg versus komen aanvaren van stuurboord). Beide regels geven volgens mij voorrang aan in die situatie hetzelfde schip, maar de één gaat boven de ander. Verder twee vragen over landvasten en alles wat daarbij komt kijken, een vraag over toegestaan alcoholpromillage, over navigatieverlichting, over kardinale/laterale markering (specifiek de toptekens op de betonning), geluidsseinen, motorproblemen bij wegvallen smeeroliedruk en verhitting koelvloeistof, en een situatieve vraag waarbij een schip van oost naar west wilt varen, in principe een uurtje reistijd waarbij de weersvoorspelling per uur van de dag wordt gegeven (richting en kracht) en de rivierstroming. Vraag was dan op welk moment van de dag de overtocht het handigst zou zijn en waar op het kanaal je het best kon varen (loef- of lijzijde). Een algemene vraag over de kleur van kegels bij gevaarlijke stoffen (inkopper: blauw) en een definitievraag waarbij je moest zeggen van een 7m motorboot /20kmh binnen welke categorie die viel. Een kaartvraag over welke reglementen van toepassing zijn als je van punt A op de kaart naar B op de kaart vaart, en een vraag over verlichting waarbij een aantal lichten zag, en de vraag welke categorieën die allemaal mochten voeren. Ook een vraag over marifoon/radar gebruik op de Rijn als je een relatief klein schip bent (wat mag je en wat moet je, en wanneer). Hope this helps.
Bedankt voor de tips! Ik ben nog even benieuwd welk leerboek je hebt gebruikt?
deze had ik ook!!!!
een situatieve vraag waarbij een schip van oost naar west wilt varen, in principe een uurtje reistijd waarbij de weersvoorspelling per uur van de dag wordt gegeven (richting en kracht) en de rivierstroming. Vraag was dan op welk moment van de dag de overtocht het handigst zou zijn en waar op het kanaal je het best kon varen (loef- of lijzijde).
Zojuist geslaagd bij 2e poging, maar wat me nu wel duidelijk is : De zó belangrijke punten in de cursus ( Lateraal , Kardinaal , Verlichting op boot ) krijg je nauwelijks tot niets gevraag op je examen. Tenminste, bij mij niet. 10 vragen maar liefst over aanmeren en landvasten bij diverse stromen en wind ( schroef linksom en rechtsom. Dus als je daar goed op leert ( springen en trossen etc ), dan haal je veel punten. Als je hier gaat gokken, dan zak je. verder 1 of 2 vragen over NAP. Ook geluidsignalen en marifooonwet komt 100% in je examen.
Nou iedereen zeurt over vaarbewijs 1 dat het moeilijk is. En ja! Het is een hele nieuwe wereld met eigen jargon taaltje enzo, maar als je eenmaal dat snap gaat de rest ook allemaal beter. Het is anders op de weg in het dagelijks verkeer. Het is allemaal gewoon kwestie van goed leren en lezen.
Ben zelf twee keer gezakt, maar ik geef ook toe dat ik niet alle blokken had geleerd.
Maar bij de derde keer(haha driemaal scheepsrecht!!) ben ik geslaagd met 67 punten.
Ik kan niet goed leren en me er ook niet toe zetten. Ook omdat ik het niet nodig heb, maar ik denk voor 90% dat het probleem hem zit tussen ”de beeldscherm en de rugleuning”.
Nu ga ik voor Vaarbewijs 2 (dat lijkt me wel pittiger)
Beste ?,
Ik vind het logisch dat een bovenstaand voorbeeld meer fouten antwoorden geeft dan de oude wijze van vraagstelling. In de nieuwe wijze van vragen leg je extra beslag op de verwerking in onze hersenen. Een analogie is de digitale en analoge klok. De moderne digitale lees je langzamer / moeilijker uit dan de oude digitale, puur omdat je minder hersencellen laat werken.
Ik vind dat bij het navigeren je de bediening en beoordeling van situaties moet laten aansluiten bij hoe mensen informatie verwerken. Daarom is de oude wijze beter dan de nieuwe, met gevolg dat gemiddeld meer mensen een fout maken bij de moderne wijze van vragen. Je vraagt nl. een visueel probleem verklarend op te lossen. Een visueel probleem lossen wij veel sneller, intuïtief op.
Ergo, nieuw is niet altijd beter.