Vaarbewijs CBR | Vaarbewijs gaat veranderen

Vanaf 1 januari 2020 raakt de Vamex de vergunning om het examen klein vaarbewijs af te nemen kwijt.
Om in het bezit te komen van het klein vaarbewijs doe je binnenkort het examen bij het CBR.

Vaarbewijs CBR, wat gaat er veranderen?

Op dit moment kan je bij de Vamex op 5 verschillende locaties het examen doen.
Het CBR heeft een veelvoud aan examenlocaties

Bij de Vamex kan je iedere werkdag en 1x per maand op zaterdag een examen doen.
Bij het CBR kan je alleen op bepaalde doordeweekse dagen examen doen.

Zodra je bij de Vamex geslaagd bent, krijg je direct je vaarbewijs mee naar huis en kun je dezelfde dag nog varen.
Bij het CBR kan het nog een week of twee á drie duren voordat je je vaarbewijs in huis hebt.

Vaarbewijs CBRBij de Vamex bestaat het examen uitsluitend uit een theoretische test. Ben je daarvoor geslaagd dan mag je met plezierboten tot een lengte van 25 meter varen.

Wat het CBR met het vaarbewijs examen gaat doen is natuurlijk koffiedik kijken. Het CBR heeft veel expertise in huis met de diverse praktijktoetsen, niet alleen voor de verschillende rijbewijzen. Maar ook bij de luchtvaart brevetten en vaarbewijzen voor de beroepsmatige vaart.

Vaarbewijs halen vanuit de schoolbanken

Bij diverse organisaties is het al jaren een doorn in het oog dat je alleen vanuit de schoolbanken je vaarbewijs kunt halen.
Maar vergis je niet, het vaarbewijs examen is tegenwoordig van een dusdanig niveau dat je echt wel moet weten hoe het in elkaar steekt om te kunnen slagen.

En eerlijk is eerlijk, varen leer je, net als bij autorijden, in de praktijk.
Ons advies, haal voor 2020 je vaarbewijs.
Voor de eerst volgende data zie: vaarbewijs halen, de mogelijkheden en kosten

Besluit je om de beginselen van het varen eerst in de praktijk te willen toepassen, dan hebben wij een leuke, informele en zeer leerzame praktijkcursus voor jou. We varen in de haven van Hoorn, ben je geslaagd voor alle onderdelen, dan ontvang je het Vaarschool Albatros Motorboot basiscertificaat. Voor de kosten hoef je het niet te laten. Meer over praktijkvaren met de motorboot zie: vaarlessen motorboot varen.

23 gedachten over “Vaarbewijs CBR | Vaarbewijs gaat veranderen

  1. Hallo,

    Ik lees heel veel over het icc en kom op de website van unece terrecht.

    Hier staan de landen vermeld die een artikel 40 getekend hebben en die elkaars vergunning aanvaarden.

    Als ik artikel 40 lees staat er in vermeld dat om een icc te bekomen de staten onder elkaar afspreken om een theoretische als ook een praktische test moeten afleggen.

    Nederland heeft momenteel nooit een test afgelegd, maar geeft wel een icc uit zonder dit te doen. ( eigenlijk niet conform de internationale overeenkomst )

    Ook staat er een vermelding bij dat de icc coastal is. Enkel kust wateren en deze worden volgens unece vastgelegd op 12 mijl. Frankrijk is dan weer 6 mijl.

    Hoe geldig is mijn Nederlandse vergunning nu indien ik slaag voor het examen indien nederland eigenlijk een icc aflevert die niet conform de bepalingen zijn. Wat als ik in bv een ongeval betrokken geraak en de andere partij de praktijk opleiding die niet gebeurde aanhaald als oorzaak ?

    Hoeveel mijl uit de kust mag ik hiermee varen?

    • Klopt Kris,
      Nederland is het enigste land in heel Europa waar je je vaarbewijs vanuit de schoolbanken kan halen. Het Nederlandse theorie examen voor je vaarbewijs is dan ook het moeilijkste examen van Europa.
      In Nederland en België is er geen limiet met vaarbewijs 1 en 2 mag je overal varen.

  2. Gisteren heb ik voor het eerst met mijn nieuwe bootje gevaren en heb in de boot meteen online een theorieboek besteld, vind het echt wel fijn om te weten wat de regels zijn en heb meteen besloten ook mijn vaarbewijs te gaan halen.

    Ik wil geen domme fouten maken met mijn bootje 🙂

  3. Hallo
    Ik had een vraagje .
    Ik zou graag mijn klein vaarbewijs willen halen .
    Ik heb zelf zeevaart papieren .
    Zou ik hiermee voorrang kunnen krijgen op bepaalde onderwerpen in de theorie toets ?
    Gr martin

  4. Klopt, maar het IJssel- en Markermeer vallen onder de binnenwateren.
    Wil je daar varen met een vaarbewijsplichtige boot, moet je in het bezit zijn van het complete vaarbewijs deel 1 en deel 2.

  5. Goedemiddag. Ik heb een nieuw pasje vaarbewijs 1. Daar staat op dat ik op alle kanalen rivieren en meren mag varen. Dus is dat dan ook incl het IJsselmeer ?
    Volgens mij weten niet.
    Maar is dat veranderd dan. ? Er staat daadwerkelijk alle meren
    Dussss het IJsselmeer is naar mijn weten toch wel degelijk een Meer

    • Klopt, maar het IJssel- en Markermeer vallen onder de binnenwateren.
      Wil je daar varen met een vaarbewijsplichtige boot, moet je in het bezit zijn van het complete vaarbewijs deel 1 en deel 2.

  6. Ik zie dat veel mensen het een probleem vinden dat een vaarbewijs nodig is. Zelf heb ik een console bootje met slechts 5PK. Ik heb dus geen vaarbewijs nodig. Toch heb ik laatste mijn vaarbewijs (KVB1) gehaald omdat ik misschien in de nabije toekomst een grotere/snellere boot wil aanschaffen. Ik heb er erg veel van geleerd en raad mensen die geen vaarbewijs nodig hebben voor hun boot toch het vaarbewijs te halen. Je leert enorm veel tijdens een cursus.

    Ik ben nu bezig met vaarbewijs 2 (KVB2). Of ik die ooit nodig zal hebben zou ik niet weten. Misschien ooit in het buitenland of op het IJmeer, misschien ook niet. Ik volg hem toch omdat de kennis die je opdoet nooit weg is en je het vaak kan toepassen, ook met een boot waar geen vaarbewijs voor nodig is.

  7. Bravo Dirk,
    Mee eens ook mijn boot is aangevaren aan de kant door toeristen uit Israel net voor een brug.
    Nooit gevaren de huurboot was precies 14.9 meter.
    Bizar

  8. Waarom alleen theorie? Varen kunnen is net zo belangrijk.
    En voor iedereen die op het water vaart, verplicht een Marifoon Certificaat.

  9. Ik ben het wel met Dirk Buningh eens….Iedereen die wil varen zou vaarbewijs moeten halen. Het is zo’n kromme regelgeving rondom het vaargebeuren. Ik persoonlijk heb mijn vaarbewijs nog niet maar wel al wat ervaring op het water. Het domme is dat iemand met een 3mtr rubber bootje die 23km/u WEL vaarbewijs moet hebben terwijl iemand met een schip van 15m die NIET harder gaat geen vaarbewijs hoeft te hebben, terwijl het rubberbootje zeer makkelijk te manoeuvreren is maar het schip van 15mtr niet en deze ook niet zo maar stil ligt. Dan hebben we nog dat ik met mijn speedbootje die niet harder gaat dan 20km/u geen zwemvesten , brandblusser enz hoef te hebben, terwijl als ik mijn vaarbewijs haal en mijn speedbootje iets harder kan moet ik dat wel allemaal…… Beetje onzin vindt ik. Gewoon iedereen vaarbewijs die met een boot(je) wil varen. Niet dit gebied gebruiken om zinloze regels op te stellen zodat ze weer kunnen incasseren voor de staat……

  10. In mijn functie als brugwachter wordt ik helaas te vaak geconfronteerd met de onwetendheid van verschillende plezierjacht bestuurders. Ik weiger ze schipper te noemen. Lichtsignalen ( rood, dubbel rood, rood groen of groen)… lijkt ze niet te boeien. De brug is open, varen maar! Of ze voorrang hebben of niet weten ze niet. (Voor stroom gaat voor tegenstroom bijvoorbeeld). Of gewoon door rood varen terwijl de brug bezig is om neer te gaan. Kwalijk en gevaarlijk. Daarom wil ik pleiten voor het verplicht stellen van klein vaarbewijs 1 om schepen tot 15 meter, ongeacht de maximaal te behalen snelheid ten opzichte van het water en of hoogte van het schip, indien de kruiphoogte 1 meter of meer bedraagt, te mogen besturen.

  11. Beste heer van Diepen,

    Nee hoor, geen angst. Op uw vaarbewijs staat een eiddatum.
    De vaarbewijzen die tegenwoordig worden uitgegeven zijn levenslang geldig.
    Vraag bij de Vamex even een nieuw exemplaar aan. op het nieuwe pasje staat geen einddatum meer.

  12. Ben vaarinstrukteur op huur boten en heb 2 vaarbewijzen +hiervoor cursus gevolgd en ben nu 74 jaar als het naar CBR gaat moet ik dan net als met de auto met 75 opnieuw exsamen doen?

  13. Toch wel raar dat je op het IJsselmeer wel mag varen zonder vaarbewijs met een boot die niet harder gaat dan 20 zonder ervaring en als je vaarbewijs 1 heb daar niet mag varen terwijl je wel ervaring zou hebben erg krom

  14. Beste Eef,

    Klopt, in het buitenland kan je alleen een boot huren indien op je vaarbewijs de vermelding ICC staat (Internationaal Certificaat van Competentie).

    Op jou grote vaarbewijs staat deze vermelding niet en mag je dus geen boot huren.
    Vraag even een klein vaarbewijs aan bij de Vamex.

    Je kleine vaarbewijs kan je gewoon aanvragen (20 euro) en is levenslang geldig.

  15. Ik heb een groot vaarbewijs maar nu hoor ik dat als je een boot in het buitenland wilt huren je dan een klein vaarbewijs moet hebben. Wie kan mij dit vertellen

  16. Dat roep ik al 25 jaar Lars.
    Even op het Noordzee kanaal snel overvaren ivm grote boten. Beetje gas erop en veilig weg. Met max 20 km ga je dat niet redden. En heeft mij ooit in levensbedreigende situatie gebracht door de zuiging van een grote boot. Had ik harder mogen varen had ik op tijd weg geweest.

    Politie ter plaatse geweest en zei, dat zijn nu eenmaal de regels meneer. Gelukkig geen bon gehad. Dat zeg ik ook eerlijk.

  17. Achja, Naar mijn mening moet de groep die zonder vaarbewijs vaart van max 20km/per uur. Naar 25 of 30. Dan zal er minder kans zijn dat mensen stiekem harder gaan willen. Omdat je nu al een torenhoge boete krijgt als je bootje harder dan 20km/per uur KAN. Breng het naar 25 of 30km/per uur en je zal zien dat mensen gewoon weer met hun rubberbootje met 6pk met hun zonen en dochters kunnen varen, Ipv elke keer op hun hoede moeten zijn omdat ze bang zijn politie tegen tekomen. En het zal veiliger zijn. Omdat je makkelijker voor beroepsschepen aan de kant kunt gaan. Dat gaat lastig met niet meer dan 20km/per uur.

  18. Beste Bas,

    Hartelijk dank voor je reactie.

    Deze info komt van de Vamex zelf.
    In eerste instantie zou de overgang per 1 januari 2019 plaatsinden.
    Maar dat is met een jaar uitgesteld naar 1 januari 2020

    Met vriendelijke groet
    Coen Cromjongh

    Bron: vamex 09-01-2018
    Overgang naar CBR met een jaar uitgesteld
    De minister van Infrastructuur en Waterstaat heeft onlangs besloten de voorgenomen overdracht van de wettelijke taken van VAMEX aan het CBR met een jaar uit te stellen tot 1 januari 2020.
    De betrokken partijen hebben in december gezamenlijk geconcludeerd dat de voortgang met betrekking tot het voorbereiden van de transitie en het maken van goede afspraken over de overgang van het VAMEX personeel nog onvoldoende was om al tot een definitieve overgang per 1 januari 2019 te besluiten. Bovendien heeft het CBR aangegeven dat het uitstellen van de overgang van VAMEX ook voor hen de voorkeur heeft, omdat een grote reorganisatie bij het CBR in 2018 nog zijn beslag moet gaan krijgen.

    Er zal in gezamenlijkheid verder worden gewerkt aan het transitieplan waarin ook de kwaliteit en de tarieven van de dienstverlening bij het CBR geconcretiseerd moeten gaan worden. Het CBR heeft de intentie uitgesproken om de participatie van de watersportsector, opleiders en uitgevers te continueren in aparte gremia, passend binnen de zogenaamde governance structuur van het CBR. Ook dit zal onderdeel uit gaan maken van het nog verder uit te werken transitieplan.

    De huidige aanwijzing van VAMEX als exameninstelling voor het Klein Vaarbewijs en Groot Pleziervaartbewijs zal door het ministerie van I&W met een jaar verlengd worden tot 1 januari 2020.

Een reactie plaatsen