Om in het bezit te komen van het pleziervaartbewijs doe je vanaf 2020 het examen bij het CBR. Je gaat dan voor het zogenaamde recreatievaarbewijs.
Het recreatievaarbewijs of het vaarbewijs voor de recreatievaart omschrijft veel duidelijker het doel. Het is bedoeld voor de recreant; een zogenaamd pleziervaartbewijs. Tegenwoordig is er veel meer watersport dan alleen de zeil- en motorboot. Denk aan kitesurfen, Stand Up Paddling (SUP) en flyboarden om er maar een paar te noemen.
Pleziervaartbewijs of recreatievaart bewijs, wat gaat er veranderen in 2024?
De benaming gaat veranderen. Voor de rest eigenlijk maar voordelen er is echter één nadeel. Zodra je voorheen geslaagd was, (bij de Vamex) kreeg je direct je vaarbewijs mee naar huis en kon je dezelfde dag nog varen.
Nadat je geslaagd bent bij het CBR voor je examen duurt het nog één a twee weken voordat je het pleziervaartbewijs in huis hebt en daadwerkelijk mag varen.
Het CBR heeft gekozen voor een compleet nieuw pasje die beter beveiligd is tegen namaak en vervalsing. Het CBR pleziervaartbewijs heeft ook de vermelding ICC (international certificate of competence) en is levenslang geldig.
Een grote verbetering is dat je bij het CBR op 20 verschillende locaties het pleziervaartbewijs kan halen. Ook is het CBR erg flexibel. Met de grote capaciteit waarover het CBR beschikt hoef je nooit lang te wachten voordat je examen kan doen. Zelfs in de avonduren en iedere zaterdag is dat mogelijk.
Je kunt een keuze maken tussen een gewoon examen; kosten € 45,35. Om dit examen te maken heb je een uur de tijd. Je kunt echter ook een “extra tijd” examen reserveren waarvoor je 15 minuten extra tijd krijgt. Dit examen kost € 56,45.
Ook voor vaarbewijs deel 2 kan je voor deze optie kiezen. Een voorleesexamen (zelfs in je eigen taal) behoort ook tot de mogelijkheid. Wijzigen locatie, tijdstip gaat probleemloos.
Op dit moment bestaat het examen uitsluitend uit een theoretische test. Ben je daarvoor geslaagd dan mag je met plezierboten tot een lengte van 25 meter varen. Dat is een schip zo groot als een zwembad in een middelgrote stad.
Vaarbewijs halen vanuit de schoolbanken
Bij diverse organisaties is het al jaren een doorn in het oog dat je alleen vanuit de schoolbanken je vaarbewijs kunt halen.
Maar vergis je niet, het vaarbewijs examen is tegenwoordig van een dusdanig niveau dat je echt wel moet weten hoe het in elkaar steekt om te kunnen slagen.
En eerlijk is eerlijk, varen leer je, net als bij autorijden, in de praktijk.
Update; geen praktijktoets vaarbewijs
Een praktijktoets voor het kleine vaarbewijs, het blijkt een storm in een glas water te zijn. Eindelijk op 3 september 2019 bericht ontvangen van het CBR.
Er komt definitief geen praktijktoets voor je pleziervaartbewijs. Ook blijft de examinering vaar de verschillende vaarbewijzen qua inhoud en zwaarte gelijk.
88 reacties
Hallo, ik heb het schipper EU-kwalificatie certificaat alle binnenwateren, vroeger groot vaarbewijs 2, maar als ik nu afgekeurd wordt voor m’n certificaat, heb ik geen bevoegdheid meer, ook niet voor een recreatievaartuig. Hoe vraag ik een groot vaarbewijs pleziervaartuigen aan? Vriendelijke groet …
Beste Bas,
Voor deze vraag kan je het beste even contact opnemen met het CBR.
Deze instantie geeft namelijk het Groot Pleziervaartbewijs af.
Ik heb in 2023 mijn Diploma voor SAS (Stuurman alle schepen) en eerder al mijn SWK (Stuurman werktuigkundige) diploma behaald, nu is mijn vraag kan ik hiermee vrijstelling krijgen voor mijn vaarbewijs voor de recreatievaart?
Beste Steven,
Nee, vrijstelling krijg je niet.
Je kunt wel een beperkt examen doen.
Dan doe je een aangepast examen alleen over de reglementen, namelijk het BPR en het RPR (het Binnenvaart- en Rijnvaartpolitiereglement).
Neem voor deze vraag even contact op met het CBR.
Heb klein vaarbewijs I en II uit 2016 UITGEGEVEN DOOR VAMEX. Daar staat al geen vervaldatum meer op en is ook voorzien van ICC dan hoef ik voor het buitenland toch geen nieuwe aan te vragen ?
Beste Rob,
Nee hoor, de vermelding ICC is belangrijk.
Ook met je pasje afgegeven door de vroegere VAMEX mag je in het buitenland gewoon varen.
Je hoeft geen nieuw pasje aan te vragen.
Goedenavond,
Ik ga binnenkort mijn klein vaarbewijs 1 halen, en mijn klein vaarbewijs 2 kan ik met vrijstelling aanvragen door mijn maroff opleiding.
Als ik het goed begrijp kan ik de vrijstelling van het groot pleziervaartbewijs 2 aanvragen met mijn MBL die ik via de scouting op 21 juni 2009 heb gehaald. Moet ik nu evengoed het groot pleziervaartbewijs 1 halen? Ik kan hier bijzonder weinig duidelijke informatie over vinden. Misschien dat jullie mij verder kunnen helpen.
Met vriendelijke groet,
C. Meskers
Beste Casper,
Klopt, met je Maritiem Officier (marof) opleiding kan je vrijstelling krijgen voor vaarbewijs deel 2.
Dan moet je alleen examen voor deel 1 doen om je complete vaarbewijs te halen.
Je wilt doorgaan voor je Groot Pleziervaartbewijs daarmee mag je plezierschepen met een lengte tot 40 meter varen.
Om dat Groot Pleziervaartbewijs te halen moet je eerst in het bezit zijn van het complete vaarbewijs (VB1 en VB2) en het basiscertificaat marifonie.
Neem even contact op met het CBR die kunnen je meer over vertellen of je eventuele vrijstellingen kan krijgen voor het Groot Pleziervaartbewijs met je MBL (Machtigingen BootLeiding) certificaat.
Goedemiddag
Wat als je je kleinvaarbewijs 1 en 2 al jaren hebt moet je die dan omruilen voor zo’n nieuw certificaat?
Beste Tido,
Nee hoor, je oude vaarbewijs blijft gewoon levenslang geldig.
Op de oudere vaarbewijs certificaten staat nog een verloopdatum, niets van aantrekken; je vaarbewijs blijft onbeperkt geldig.
Besluit je echter om ook in het buitenland te varen dan moet je wel een nieuw pasje aanvragen (bij het CBR).
Op de nieuwste pasjes staat geen verloopdatum en tevens staat er de vermelding ICC (International Certificate of Competence) op.
Deze vermelding geeft aan dat het om een internationaal vaarbewijs gaat.
Bedankt
Beste Tido,
Ik heb mijn Klein Vaarbewijs (I+II) in 1995 bij de ANWB gehaald. Die wou ik nu bij het CBR omruilen naar een ICC-Vaarbewijs. Maar de mevrouw van het CBR meldt mij dat vaarbewijzen ouder dan 2009 niet door het CBR omgeruild worden. Mensen met en vaarbewijs ouder dan 2009 zouden opnieuw examen moeten doen. Dat kan toch niet kloppen mag ik hopen?
Is hier al een antwoord voor gegeven?
Beste Peter,
Jazeker, zie het bericht van 20 februari 2020.
Heb je eenmaal je vaarbewijs gehaald, (bij de Vamex of CBR) blijft deze levenslang geldig.
Dat kan je ook lezen op de website van het CBR:
“Het Klein Vaarbewijs en het Groot Pleziervaartbewijs zijn meestal onbeperkt geldig.
Alleen als u een medische situatie heeft, kan er een vervaldatum op uw vaarbewijs staan.
Als u uw vaarbewijs voor 1 juli 2014 heeft gehaald, kan daar nog een vervaldatum op staan terwijl u geen medische situatie heeft. Ondanks deze vervaldatum is uw vaarbewijs onbeperkt geldig. Dankzij een wetswijziging is uw vaarbewijs onbeperkt geldig. Als u wilt, kunt u uw vaarbewijs tegen betaling bij het CBR omruilen naar een nieuw model.”
Bron: CBR.
Hallo
Waar kan ik als belg het dichts mijn examen halen en waar of welke nummer kan ik dan bellen om dit te bevestigen
Mvg
Dave
Beste Dave,
Je kunt een vaarbewijs examen maken op één van de twintig examenlocaties in de dichtstbijzijnde locaties vanuit België zijn: Barendrecht, Breda, Eindhoven, Goes, Maastricht, en Venlo-Blerick. Het examen vraag je als Belg zijnde schriftelijk aan bij het CBR. Google even op: Vaarbewijs examen | Video uitleg en aanmelding. Daar vind je uitleg hoe je het examen het beste kunt aanvragen.
Hoelang duurt het na het behalen van het theorieexamen, voordat je daadwerkelijk het vaarbewijs toegestuurd krijgt!!
Beste Carla,
Op dit moment gaat het heel snel.
Gelijk even je eigenverklaring (de gezondheidsverklaring) invullen en je pasfoto uploaden naar het CBR.
Indien je aan alle eisen voldoet dan heb je binnen een week je vaarbewijspasje in huis.
Ga je echter varen alleen met je verklaring dat je geslaagd bent zonder dat je het vaarbewijspasje op zak hebt, dan ben je in overtreding.
De boete daarvoor bedraagt op dit moment 600 euro.
Beste,
Mag je zonder vaarbewijs varen met 12 betalende gasten?
Beste Peter,
De regels zijn duidelijk. Zodra je boot niet langer is dan 15 meter en of sneller kan varen dan 20 km/uur mag je varen zonder vaarbewijs.
Pas boven de 12 betalende gaten val je onder de categorie “passagierschip”.
Deze regels kan je zelf terug vinden in de Binnenvaartwet en het binnenvaartbesluit.
Echter wil jij betalende passagiers meenemen wordt het wel een ander verhaal. Dan moet je wel kunnen aantonen dat je kennis hebt van onder andere de vaarregels in het gebied waar je vaart. Dat is de reden dat de verzekering in de meeste gevallen extra eisen gaat stellen.
Nee hahaha die Peter toch!!!
Als mijn boot tussen de 15 en 25 meter is en ik ben in het bezit van klein vaarbewijs 1 en 2, mag ik dan ook 12 betalende passagiers meenemen?
Beste JCA,
Gelukkig is artikel 1.01 lid 6 van het BPR daar duidelijk over; een passagiersschip is een schip dat meer dan 12 passagiers mag vervoeren.
Zolang jij niet meer dan 12 passagiers vervoert ben je dus nog geen passagiersschip.
Beste,
2 vraagjes:
Kan ik als Belg mijn examen afleggen in Nederland en zo ook mijn brevet halen?
Is er nood aan een praktijkexamen in 2021?
MVG
Beste Frederik,
Als Belg kan je gewoon in Nederland je vaarbewijs halen. Er is in Nederland ook geen praktijkexamen.
Alleen een theorie examen.
Niet te lang wachten met het aanvragen van het examen.
Door covid-19 is er op dit moment een flinke vertraging opgetreden bij het CBR op z’n vroegst kan je ergens in augustus pas het examen doen.
moet ik een cursus doen om vaarbewijs 1 te halen of kan ik gelijk het examen aanvragen.
Beste Bram,
Hartelijk dank voor je reactie
Nee zeker niet, je kunt gewoon een examen reserveren bij het CBR.
Je hoeft geen cursus te volgen.
Er zijn verschillende manieren om je voor te bereiden voor het examen.
Bekijk ook even de gratis instructiefilms op onze site.
Succes met de studie.
Ik heb een vaarbewijs 1 & marifoon & RYE.
Ik zeil al heel mijn leven (internationaal) en heb twee motorschepen. 11 meter en 28 meter
RYE schijnt niet meer te gelden binnenkort, vandaar dat ik een examen cbr ingepland heb op 18/11.
Nu ik toch weer in de theorie moet duiken heb ik tevens cbr examens gepland op 9/12, te weten de theorieexamens voor het groot pleziervaart 2.
Nu ben ik het internet aan het afstruinen maar nergens vind ik een adres of video-online cursus
Voor deze beide theorie-examens :
GMS-A , CWO groot motorschip-A
GMS-B , CWO groot motorschip-B
Deze dien ik eerst te halen waarna ik vervolgens praktijk examen kan inplannen. (Dit zou dan op het eigen schip kunnen lijkt me).
Ik ben dus op zoek naar een cursus/ instructeur opleiding waarbij ik door klaargestoomd wordt voor beide theorieexamens en later dan nog het praktijkexamen.
Maar voor nu is het meest van belang om me richten op de theorie van het groot pleziervaartbewijs II.
Kunt u mij een organisatie aanraden of aan doorverwijzen?
Beste Tom,
Met je kleine vaarbewijs mag je plezierschepen varen tot een lengte van 25 meter.
Wil je schepen varen tussen de 25 en 40 meter lengte dan moet je in het bezit zijn van een grootpleziervaartbewijs.
Aangezien daar weinig animo voor is worden er bij mij weten weinig tot geen cursussen voor gegeven.
Er zijn wel zelfstudie pakketten in de handel.
Ik zou even Googelen op Scouting Nederland
Succes met je zoektocht.
Als ik in 2021 mijn vaarbewijs wil halen moet ik dan ook praktijk er bij doen?
Beste Reymon,
Nee hoor, dat is een hardnekkig gerucht.
Ook in 2021 kan je gewoon vanuit de schoolbanken je vaarbewijs halen.
Hallo, ik heb vandaag mijn vaarbewijs 1 gehaald en krijg pas na 5 dagen mijn vaarbewijs ongeveer. Maar mag ik morgen al gaan varen en als de politie komt de mail laten zien dat ik het wel gehaald heb maar nog pas heb gekregen
Beste Nick,
Van harte gefeliciteerd met je resultaat.
Echter je hebt nu nog geen vaarbewijs.
Aan de hand van je resultaat van je examen en je de beslissing over de ingevulde eigen medische verklaring, dan pas krijg je het vaarbewijs. Op dit moment moet je nog even wachten en mag je dus nog niet varen.
Hallo,
Ik heb een klein vaarbewijs 1 en een marifoon certificaat, een aspirant schippersdiploma dit jaar gehaald en een radar bedieningscertificaat, nu wil ik een groot plezier vaarbewijs halen zodat ik in de tussen tijd gewoon met een hotelschip van 29 meter met maximaal 12 betalende passagiers kan varen door europa.
Moet ik nu ook het theorie examen opnieuw halen of kan ik meteen een praktijk examen doen, om in het bezit te komen van een groot plezier vaarbewijs?
Met vriendelijke groet,
Frank
Beste Frank,
Om het groot pleziervaartbewijs te halen moet je eerst in het bezit zijn van klein vaarbewijs II (1 en 2).
Je aspirant schippersdiploma is zonder de benodigde praktijkjaren nog geen vaarbewijs.
Neem voor deze vraag even contact op met het CBR of je in aanmerking komt voor eventuele vrijstellingen.
Graag wil van u weten of je met een klein vaar bewijs meer dan 12 personen mag meenemen om te varen.
Beste Ger,
Jazeker, zolang het maar geen betalende personen zijn.
Je vrienden mag je gewoon meenemen.
Hou wel even de reddingsvesten in de gaten. Bij een snelle motorboot moet je voor iedere opvarende een passend exemplaar aan boord hebben.
Krijg je ook vrijstelling van examen voor vaarbewijs 2 als je het diploma Maritiem officier hebt behaald aan de hogere zeevaartschool?
Las ergens dat er geen vrijstelling voor officieren is.maar zo’n examen moet voor iemand uit de praktijk nou echt een fluitje van niets zijn.raar maar waar .gewoon even een paar uur wat stof ophalen .succes verzekerd.
Het is mij nog niet duidelijk. Moet je in 2020 nou wel of niet een praktijk examen doen voor vaarbewijs 1 voor pleziervaartuigen ?
Mvg mika
Beste Mika,
Vandaag bericht gekregen van het CBR.
Er komt definitief geen praktijktoets indien je het vaarbewijs wil halen.
Ik zit er niet op te wachten met 35 jaar ervaring met zeiljacht , 8 meter
Vroeger wel toen ik nog bijna elke dag voer , nu , met 2 keer per jaar naar Texel wat ik met mijn ogen dicht zou kunnen , ik heb er geen zin in .
Anderzijds , heb ik er 20 jaar over heb gedaan om voor het eerst IJsselmeer over te varen en pas de laatste 4 jaar Waddenzee.
Als ik kijk naar 2 mensen in mijn haven die met zeer gebrekkige zeilboten , al de eerste jaar op Noordzee zijn geweest , zonder praktijk ervaring en volgend jaar naar Portugal willen , dan kan ik alleen maar mijn hoofd schudden .
Ik heb geleidelijk aan geleerd hoe ik met onbestendig weer moet omgaan , dit leer je niet in de schoolbanken , en is per lengte en bouw eigenschap schip ongelofelijk verschillend .
Ik vind zelf privé watersport vaarbewijzen net zo functioneel als met auto theorie bewijs zelfstandig de weg op , dus niet .
Met een verplichte instructeur op eigen privé boot , les krijgen in nieuwe vaargebieden vind ik veel interessanter .
Een praktisch behaalde certificaat is ervaring , geen theorie .
Nu zeil ik relaxt over IJsselmeer en Waddenzee , zelfs als het harder gaat waaien weet ik precies wat ik moet doen ,en waar mijn grenzen liggen , maar de eerste keer was ik doodsbang op IJsselmeer en texelstroom .
Ik denk dat een APK voor boten ook een enorme verlichting zou zijn voor het werk van reddingsbrigades .
Zeker de helft van de boten heeft een afschuwelijke achterstand in onderhoud .
SPELEVAREN .
Anders dan de autoweg waar je strikt tussen 2 lijnen rijd , zijn regels op vaarwegen theorie .
In de praktijk vaart , surft en zwemt ,zelenreen zijn eigen koers .
Ik snap dat dit voor vrachtvaart , die zich perfect aan de regels houden een horrorverhaal moet zijn , maar het is wel de praktijk dat anticiperen op waterwegen belangrijker is dan de spelregels .
Zwemmers en surfers die vaargeulen doorkruisen , zeilers die tegen de wind in op de verkeerde kant van de vaargeul zelen.
De bruine vloot die je de vaargeul uitdrijft door aan de verkeerde kant te Zeilen op het wad .
Het gebrek aan lijntjes , hobby en vrije tijdhouding , lijkt mensen vrijer te laten handelen naar eigen goedenken.
Ik ben soms ook aan het spelevaren , en ik weet , uit de eerste hand , dat zelfs hulpverleningsinstanties dat soms doen als ze gasten aan boord hebben . lol
Ik vind de vrijheid het leukste van de watersport en zolang iedereen wil blijven anticiperen kan dit misschien ook blijven .
Als je slaagt voor je VB1 en VB2 voor 2020, maar je kunt vanwege je leeftijd het niet eerder afhalen dan 2024. Is het VB dan nog steeds onbeperkt geldig ? ( Je hebt het wel tijdens de oude wetgeving gehaald. )
Goede vraag Frank.
Zowel de Vamex als de CBR laten niets los.
Woensdag 16 oktober is er een (laatste) vergadering van de Vamex.
Dan horen we meer.
Ben in het bezit van het vaarbewijs 1 en het certificaat Theoretische Kustnavigatie;volgens een kennis van mij zou ik hiermede het
vaarbewijs 2 kunnen aanvragen. Is dit juist!
Beste
Hartelijk dank voor je reactie
Klopt, met TKN + VB 1 kom je in aanmerking voor het complete vaarbewijs.
Neem even contact op met info@vcbr.nl
Goedemiddag,
Zeer binnenkort doe ik examen voor KVB 1 en ben reeds in het bezit van het marifooncertificaat. Beroepsmatig vaar ik met een salonboot op de Amsterdamse grachten, tot maximaal 12 personen. Mag ik met een motorjacht met een lengte van 12.50 m. en een maximum snelheid van 8 knopen commercieel varen op het IJ en Noordzeekanaal (tot maximaal 8 personen)?
Beste Gros,
Jazeker, met je vaarbewijs deel 1 en je marifooncertificaat heb je de juiste papieren om met betalende passagiers te mogen varen. (max 12).
Let wel even op de plaatselijke vergunningen en een speciale verzekering hebt voor het varen met betalende passagiers.
De standaard verzekering dekt dit namelijk niet.
Binnenkort vaar ik m’n trawler (30 ton) die 46 voet is (dus geen 15 meter) en die een max. snelheid heeft van 8 knopen (ca 13KM/u) vanuit Majorca naar Nederland. Ik ben geen Europees ingezetene.
:::: VRAAG = -Mag dus overal in Nederland worden gevaren, inclusief Ijsselmeer en Waddenzee ? –
Ik vaar al 30 jaar, ken de regels en heb bij toeval ook nog een klein vaarbewijs 1 dat in Nederland is afgegeven. Een Marifoonexamen indertijd ook gedaan maar nooit het kaartje aangevraagd. Zal ik dus opnieuw moeten doen want er zitten er waarempel 2 in m’n boot…:))
Beste William
In Nederland ben je van harte welkom met jouw boot. Hier mag je gewoon varen zonder vaarbewijs. In Spanje is dat een ander verhaal.
Voor het aanvragen van je marifoon bedieningscertificaat, neem eerst even contact op met het Agentschap Telecom.
Is het namelijk langer dan 5 jaar geleden dat je examen hebt gedaan hebt moet je wederom een examen afleggen.
Wij hebben een bootje gekocht 6 meter en een motor 9.9 moet ik nu ook een vaarbewijs halen
Beste Ingrid,
In Nederland en België heb je een vaarbewijs nodig zodra je boot langer is dan 15 meter en/of sneller kan varen dan 20 km/uur.
Heb jij een visbootje met 6 pk dan kan de boot zomaar een snelheid behalen van meer dan 20 km uur – vaarbewijs nodig.
Vaar je een stalen tuindersvlet met 15 pk kan deze waarschijnlijk de 20 km per uur niet halen – geen vaarbewijs nodig.
Het gaat dus niet om het aantal pk’s maar om hoe snel jouw boot kan varen (vol gas 1 persoon aan boord). Probeer het zelf eens uit. Dan kan je zelf een antwoord geven op jouw vraag.
Goede morgen ook ik ben in het Bezit van een nederlands vaarbewijs 1 en heb vorigjaar mijn groot vaarbewijs in duitsland gehaald kan ik hiermee ook betalende passagiere in spanje rondvaren op de Canaren?
Beste Rob,
Hartelijk dank voor je reactie
Op deze vraag kunnen we je niet zomaar een antwoord geven.
Uiteraard moet je ter plaatse ook aan bepaalde vergunningen voldoen.
Ik zou eerst even meer info aanvragen bij het Spaans verkeersbureau. Die kunnen je vast wel verder helpen.
Ik heb een vraag.
Ik ben in bezit van ANWB vaarbewijs I en II. in Nederland gehaald in de jaren 90.
Op Curaçao heb ik mijn commerciële vaarbewijs gehaald en Marifoon certificaat.
8 jaar ervaring op zee ( motorschip 36 meter) met maximaal 25 passagiers.
Ik kom nu terug naar Nederland en de vraag is, kan ik alles om laten zetten naar
1 vaarbewijs commercieel? en zijn de gegevens van het ANWB vaarbewijs nog op te vragen?
Hoor graag van jullie.
Met vriendelijke groet, Rob
Beste Rob,
Je kunt gewoon een nieuw internationaal vaarbewijs aanvragen bij de Vamex. Daar mag je ook commercieel mee varen, echter tot maximaal 12 personen. Wil je meer passagiers meenemen moet je in het bezit zijn van een groot vaarbewijs.
Of je behaalde commerciële vaarbewijs ook geldig is Nederland kan je even navragen bij het CBR. Op dit moment is het CBR de enige instantie die over de grote vaarbewijzen gaat.
Kan iemand mij zeggen welke vaarbewijzen ik nodig heb wanneer ik met een glasbodem boot van nog geen 15 meter met passagiers ga varen in Portugal?
Bvd
Robert
Een achteruitgang dus: We beginnen al met enkele weken wachten, als CBR geen achterstand heeft.
Kijkend naar de klachten over de traagheid van CBR en de achterstanden, hou ik mijn hart vast. Advies: Haal het vaarbewijs nog voor 01-01-2020, want anders zou het weleens kunnen zijn dat je pas zomer 2021 kunt gaan varen
vraagje, kunnen kinderen van 13 en 15 ook al examen doen en dan gegarandeerd op hun 18e vaarbewijs krijgen?
Beste Bas,
Dit is de reactie van de Vamex op een eerdere vraag over dit onderwerp.
Van: Info Vamex
Verzonden: dinsdag 5 juni 2018 15:51
Aan: ‘dhr xxx’
Onderwerp: RE: vaarbewijs jeugd en overgang naar cbr
Het is nu wettelijk zo dat iemand die als minderjarige slaagt voor een examen op zijn 18e pas een vaarbewijs kan krijgen. Als de wet zou worden veranderd naar 16 jaar of andersom naar 21 jaar gaat dat ook voor uw zoon gelden. Dat bedoelde ik. Hoop dat het zo duidelijk is.
MvrGr,
Detlev Volkholz
Directeur Vamex
088 – 456 4567
Hallo,
Ik lees heel veel over het icc en kom op de website van unece terrecht.
Hier staan de landen vermeld die een artikel 40 getekend hebben en die elkaars vergunning aanvaarden.
Als ik artikel 40 lees staat er in vermeld dat om een icc te bekomen de staten onder elkaar afspreken om een theoretische als ook een praktische test moeten afleggen.
Nederland heeft momenteel nooit een test afgelegd, maar geeft wel een icc uit zonder dit te doen. ( eigenlijk niet conform de internationale overeenkomst )
Ook staat er een vermelding bij dat de icc coastal is. Enkel kust wateren en deze worden volgens unece vastgelegd op 12 mijl. Frankrijk is dan weer 6 mijl.
Hoe geldig is mijn Nederlandse vergunning nu indien ik slaag voor het examen indien nederland eigenlijk een icc aflevert die niet conform de bepalingen zijn. Wat als ik in bv een ongeval betrokken geraak en de andere partij de praktijk opleiding die niet gebeurde aanhaald als oorzaak ?
Hoeveel mijl uit de kust mag ik hiermee varen?
Klopt Kris,
Nederland is het enigste land in heel Europa waar je je vaarbewijs vanuit de schoolbanken kan halen. Het Nederlandse theorie examen voor je vaarbewijs is dan ook het moeilijkste examen van Europa.
In Nederland en België is er geen limiet met vaarbewijs 1 en 2 mag je overal varen.
Goede uitleg…. en in oktober het vaarbewijs (Cursus+Examen) halen.
Gisteren heb ik voor het eerst met mijn nieuwe bootje gevaren en heb in de boot meteen online een theorieboek besteld, vind het echt wel fijn om te weten wat de regels zijn en heb meteen besloten ook mijn vaarbewijs te gaan halen.
Ik wil geen domme fouten maken met mijn bootje 🙂
Alles wat groter is dan jij of meer haast heeft lekker voor laten gaan dat lijkt me het beste.
De regels zijn soms verre van logisch.
Hallo
Ik had een vraagje .
Ik zou graag mijn klein vaarbewijs willen halen .
Ik heb zelf zeevaart papieren .
Zou ik hiermee voorrang kunnen krijgen op bepaalde onderwerpen in de theorie toets ?
Gr martin
Martin, jazeker hangt van je behaalde diploma’s af
neem voor deze vraag even contact op met de Vamex.
Klopt, maar het IJssel- en Markermeer vallen onder de binnenwateren.
Wil je daar varen met een vaarbewijsplichtige boot, moet je in het bezit zijn van het complete vaarbewijs deel 1 en deel 2.
Goedemiddag. Ik heb een nieuw pasje vaarbewijs 1. Daar staat op dat ik op alle kanalen rivieren en meren mag varen. Dus is dat dan ook incl het IJsselmeer ?
Volgens mij weten niet.
Maar is dat veranderd dan. ? Er staat daadwerkelijk alle meren
Dussss het IJsselmeer is naar mijn weten toch wel degelijk een Meer
Klopt, maar het IJssel- en Markermeer vallen onder de binnenwateren.
Wil je daar varen met een vaarbewijsplichtige boot, moet je in het bezit zijn van het complete vaarbewijs deel 1 en deel 2.
Ik zie dat veel mensen het een probleem vinden dat een vaarbewijs nodig is. Zelf heb ik een console bootje met slechts 5PK. Ik heb dus geen vaarbewijs nodig. Toch heb ik laatste mijn vaarbewijs (KVB1) gehaald omdat ik misschien in de nabije toekomst een grotere/snellere boot wil aanschaffen. Ik heb er erg veel van geleerd en raad mensen die geen vaarbewijs nodig hebben voor hun boot toch het vaarbewijs te halen. Je leert enorm veel tijdens een cursus.
Ik ben nu bezig met vaarbewijs 2 (KVB2). Of ik die ooit nodig zal hebben zou ik niet weten. Misschien ooit in het buitenland of op het IJmeer, misschien ook niet. Ik volg hem toch omdat de kennis die je opdoet nooit weg is en je het vaak kan toepassen, ook met een boot waar geen vaarbewijs voor nodig is.
Bravo Dirk,
Mee eens ook mijn boot is aangevaren aan de kant door toeristen uit Israel net voor een brug.
Nooit gevaren de huurboot was precies 14.9 meter.
Bizar
Waarom alleen theorie? Varen kunnen is net zo belangrijk.
En voor iedereen die op het water vaart, verplicht een Marifoon Certificaat.
Ik ben het wel met Dirk Buningh eens….Iedereen die wil varen zou vaarbewijs moeten halen. Het is zo’n kromme regelgeving rondom het vaargebeuren. Ik persoonlijk heb mijn vaarbewijs nog niet maar wel al wat ervaring op het water. Het domme is dat iemand met een 3mtr rubber bootje die 23km/u WEL vaarbewijs moet hebben terwijl iemand met een schip van 15m die NIET harder gaat geen vaarbewijs hoeft te hebben, terwijl het rubberbootje zeer makkelijk te manoeuvreren is maar het schip van 15mtr niet en deze ook niet zo maar stil ligt. Dan hebben we nog dat ik met mijn speedbootje die niet harder gaat dan 20km/u geen zwemvesten , brandblusser enz hoef te hebben, terwijl als ik mijn vaarbewijs haal en mijn speedbootje iets harder kan moet ik dat wel allemaal…… Beetje onzin vindt ik. Gewoon iedereen vaarbewijs die met een boot(je) wil varen. Niet dit gebied gebruiken om zinloze regels op te stellen zodat ze weer kunnen incasseren voor de staat……
In mijn functie als brugwachter wordt ik helaas te vaak geconfronteerd met de onwetendheid van verschillende plezierjacht bestuurders. Ik weiger ze schipper te noemen. Lichtsignalen ( rood, dubbel rood, rood groen of groen)… lijkt ze niet te boeien. De brug is open, varen maar! Of ze voorrang hebben of niet weten ze niet. (Voor stroom gaat voor tegenstroom bijvoorbeeld). Of gewoon door rood varen terwijl de brug bezig is om neer te gaan. Kwalijk en gevaarlijk. Daarom wil ik pleiten voor het verplicht stellen van klein vaarbewijs 1 om schepen tot 15 meter, ongeacht de maximaal te behalen snelheid ten opzichte van het water en of hoogte van het schip, indien de kruiphoogte 1 meter of meer bedraagt, te mogen besturen.
Hoi brug wachter, ik zou voorstander zijn dat jullie voor dit soort gevallen een bekeuring mogen uitschrijven.
De brugwachter is de baas bij de brug of sluis. En iedereen moet ze gehoorzamen.
Dit is een lastige , soms word ik tegengehouden als ik door een brug wil waren die nog opengaat , soms word er ook op aangedrongen om niet te wachten op groen licht .
Ik heb 35 jaar ervaring met zeiljacht , geen vaarbewijs en , wel een hoop ervaring , op IJsselmeer en Noordzee .
Ik merk soms duidelijk aan wisselende manieren van aanpak , dat bruggen en sluizen aan verandering onderhevig zijn waardoor eigen regels , die ik heel goed ken , soms ook niet nageleefd worden .
Beste heer van Diepen,
Nee hoor, geen angst. Op uw vaarbewijs staat een eiddatum.
De vaarbewijzen die tegenwoordig worden uitgegeven zijn levenslang geldig.
Vraag bij de Vamex even een nieuw exemplaar aan. op het nieuwe pasje staat geen einddatum meer.
Ben vaarinstrukteur op huur boten en heb 2 vaarbewijzen +hiervoor cursus gevolgd en ben nu 74 jaar als het naar CBR gaat moet ik dan net als met de auto met 75 opnieuw exsamen doen?
Toch wel raar dat je op het IJsselmeer wel mag varen zonder vaarbewijs met een boot die niet harder gaat dan 20 zonder ervaring en als je vaarbewijs 1 heb daar niet mag varen terwijl je wel ervaring zou hebben erg krom
Heb je een boot die sneller vaart dan kun je geen ervaring op groot water hebben want daar ben je dan nog nooit geweest .
Daarnaast zijn veel kleinere motorboten en soms zelfs grotere gebouwd om nog te kunnen varen op nat gras , levensgevaarlijk , om hiermee op groot open waer te veroeven .
En dit is dan ook de reden dat je op groot water merendeels zeilboten ziet .
Beste Eef,
Klopt, in het buitenland kan je alleen een boot huren indien op je vaarbewijs de vermelding ICC staat (Internationaal Certificaat van Competentie).
Op jou grote vaarbewijs staat deze vermelding niet en mag je dus geen boot huren.
Vraag even een klein vaarbewijs aan bij de Vamex.
Je kleine vaarbewijs kan je gewoon aanvragen (20 euro) en is levenslang geldig.
Ik heb een groot vaarbewijs maar nu hoor ik dat als je een boot in het buitenland wilt huren je dan een klein vaarbewijs moet hebben. Wie kan mij dit vertellen
Dat roep ik al 25 jaar Lars.
Even op het Noordzee kanaal snel overvaren ivm grote boten. Beetje gas erop en veilig weg. Met max 20 km ga je dat niet redden. En heeft mij ooit in levensbedreigende situatie gebracht door de zuiging van een grote boot. Had ik harder mogen varen had ik op tijd weg geweest.
Politie ter plaatse geweest en zei, dat zijn nu eenmaal de regels meneer. Gelukkig geen bon gehad. Dat zeg ik ook eerlijk.
Achja, Naar mijn mening moet de groep die zonder vaarbewijs vaart van max 20km/per uur. Naar 25 of 30. Dan zal er minder kans zijn dat mensen stiekem harder gaan willen. Omdat je nu al een torenhoge boete krijgt als je bootje harder dan 20km/per uur KAN. Breng het naar 25 of 30km/per uur en je zal zien dat mensen gewoon weer met hun rubberbootje met 6pk met hun zonen en dochters kunnen varen, Ipv elke keer op hun hoede moeten zijn omdat ze bang zijn politie tegen tekomen. En het zal veiliger zijn. Omdat je makkelijker voor beroepsschepen aan de kant kunt gaan. Dat gaat lastig met niet meer dan 20km/per uur.
Snelheid is een probleem , bij overzicht zwemmers , surfers ed.
Afstand houden en inschatten grote schepen is ook kennis .
Als ik IJmuiden in wil varen , wacht ik soms op zee een kwartier zodat ik achter een groot schip kan binnenvaren , ik heb geen marifoon en achter een groot lichaam aanvaren , en niet voor hem , is dan veiliger dan gokken dat je met buitenboordmotor hem voor kunt blijven
Beste Bas,
Hartelijk dank voor je reactie.
Deze info komt van de Vamex zelf.
In eerste instantie zou de overgang per 1 januari 2019 plaatsinden.
Maar dat is met een jaar uitgesteld naar 1 januari 2020
Met vriendelijke groet
Coen Cromjongh
Bron: vamex 09-01-2018
Overgang naar CBR met een jaar uitgesteld
De minister van Infrastructuur en Waterstaat heeft onlangs besloten de voorgenomen overdracht van de wettelijke taken van VAMEX aan het CBR met een jaar uit te stellen tot 1 januari 2020.
De betrokken partijen hebben in december gezamenlijk geconcludeerd dat de voortgang met betrekking tot het voorbereiden van de transitie en het maken van goede afspraken over de overgang van het VAMEX personeel nog onvoldoende was om al tot een definitieve overgang per 1 januari 2019 te besluiten. Bovendien heeft het CBR aangegeven dat het uitstellen van de overgang van VAMEX ook voor hen de voorkeur heeft, omdat een grote reorganisatie bij het CBR in 2018 nog zijn beslag moet gaan krijgen.
Er zal in gezamenlijkheid verder worden gewerkt aan het transitieplan waarin ook de kwaliteit en de tarieven van de dienstverlening bij het CBR geconcretiseerd moeten gaan worden. Het CBR heeft de intentie uitgesproken om de participatie van de watersportsector, opleiders en uitgevers te continueren in aparte gremia, passend binnen de zogenaamde governance structuur van het CBR. Ook dit zal onderdeel uit gaan maken van het nog verder uit te werken transitieplan.
De huidige aanwijzing van VAMEX als exameninstelling voor het Klein Vaarbewijs en Groot Pleziervaartbewijs zal door het ministerie van I&W met een jaar verlengd worden tot 1 januari 2020.
Hoe betrouwbaar is deze informatie?
Ik kan niks vinden op de site van zowel Vamex als het CBR…
Graag een bron vermelding.